I et marked præget af tilbagegang lykkedes det i 2008 Mazda i Danmark at øge salget af nye personbiler med hele 45% i forhold til året før. Ifølge de foreløbige salgstal fra De Danske Bilimportører blev der i 2008 indregistreret 7.470 nye Mazda personbiler mod 5.145 året før. Markedsandelen steg samtidig fra 3,2% til 5%, hvilket er en stigning på 56%.
Salgsfremgangen skyldes ikke mindst Mazda2, der var Årets Bil i Danmark 2008, og opnåede et samlet salg på 2.844 enheder. Også den store Mazda6 havde et godt tag i danske bilkøbere med et salg på 2.737 enheder.
Direktør for Mazda Motor Danmark, Nils Nyrup, glæder sig over det gode resultat og føler sig godt rustet til et udfordrende år for bilbranchen i 2009: ”I den nuværende situation er det svært at spå om fremtiden, men med vort gode forhandlernet og det stærkeste modelprogram nogensinde kan vi starte 2009 med en vis optimisme.”
annonce - klik på logo
ÅRETS GAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.
Rekordår for Mazda i Europa
På trods af et vigende salg i de to sidste måneder af 2008, blev Mazdas salg af personbiler i Europa det største nogensinde med 342.800 biler. Det er en øgning med 9,3% i forhold til 2007. Markedsandelen for Mazda personbiler i Europa steg med 0,2% til totalt 1,9%.
Et stærkt salg i årets første ti måneder indebærer, at 20 forskellige markeder i Europa kan melde om salgsstigninger for Mazda personbiler. I Rusland steg salget eksempelvis med hele 47% til et nyt rekordnivau på 73.700 biler.
”Vi er meget glade for dette positive resultat, især set i lyset af, hvor turbulent bilmarkedet har været i slutningen af året”, siger Philip Waring, der er COO, Chief Operating Officer, for Mazda Motor Europe med ansvar for salg og markedsføring.