­Den nye Honda In­sight hybrid bil har i dag ver­dens­premiere på det ame­­ri­kan­ske ”In­terna­tional Auto Show” som finder sted i De­troit. 2009 modellen af Honda Insight defi­nerer en ny æra af hybrid tek­nologi, ved at be­nytte en mere opti­meret ver­sion af Hon­da’s ”Inte­grated Motor Assist (IMA), som er betegnelsen for hybrid teknolo­gi­en, som findes i den nye Insight. Dette resul­te­rer i en attraktiv pris­sætning, som vil gøre denne hybrid bil interessant for en helt ny kun­degruppe. Den at­traktive pris kombineret med en imponerende brændstoføkonomi på 22,7 km/l og en rekordlav CO2 udledning på kun 101 g/km, gør den­ne familie bil til et attraktiv alternativ til kundernes traditionelle bil­valg.

Honda Motor Europe præsidenten, Shigeru Takagi siger ”Honda har solgt hybrid biler i snart et årti, men dette er første gang vores tek­nologi er blevet gjort tilgængelig i en 5-sæders, 5-dørs bil til en at­traktiv pris. In­sight’en kombinerer vores IMA system med et let an­vendeligt fører gui­ding system (ECO Assist). Eco Assist skal hjælpe vores kunder til at for­bedre de­res reelle kørselsøkonomi, ved at kombinere en elektrisk motor med en effektiv benzin motor. Kun­derne kan samtidig glæde sig over, at bilen har en lav CO2 udled­ning”.

5-dørs hatchback de­signet benytter nogle af styling elementerne og den aerodyna­mi­ske profil fra brændselscelle bilen Honda FCX Cla­rity. Hatchback for­men og et lavt tyndepunkt giver kunderne en fin balan­ce mellem præ­cis og nem styring samt høj fleksibilitet.

 

 

 

 


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


For at hjælpe vores Insight kunder til at få det fulde udbytte og de fordele, som Honda’s hybridteknologi tilbyder, er Insight udstyret  med et interaktivt fører baseret system ”Eco Assist”, som skal for­bed­re kørsels økonomien. ”Eco  Assist ” kombinerer flere forskellige funktioner: 

  • ECON mode som kan aktivieres af føreren, ECON optimerer kontrollen af den variable gearkasse, motor og andre kompo­nenter for at spare brændstof.
  • En feedback funktion, der benytter speedometerets baggrunds­farve, og derved giver en guiding til hvordan og hvornår kunder­ne kører mest økonomisk.
  • En ”score” funktion der giver føreren feedback på den generelle kørselseffektivitet, både den aktuelle kørsel samt et langtids­bil­lede.

Alle Insight model­ler­ne drives af vores 1,3 liters SOHC aluminiums i-VTEC motor  kom­bine­ret med den variable gearkasse CVT. IMA sy­stemet indeholder en el hjælpemotor på 14HK , en avanceret batte­ripakke samt Hon­da’s IPU (Intelligent Power Unit), som er enheden der styrer hvornår IMA sy­stemet genererer og leverer strømmen som IMA systemet bruger.

Honda er med helt fremme når det drejer som om udvikling af renere og mere brændstoføkonomiske transport teknologier. Dette gælder også den første version af Honda Insight som kom tilbage i 1999 i Europa og USA. Honda har annonceret planer om at øge det globale hybrid salg til over 500.000 enheder årligt, hybrid paletten udvides med en model baseret på CR-Z konceptmodellen samt en hybrid­ver­sion af den nye Jazz.