Sports­vog­nen der by­der på størst mulig køre­glæde med lavest muligt for­brug.

Top­ha­stighed 226 km/t, 23,2 km/l og 113 g/km CO2.  

Volks­wagen begynder det nye år med at vise en bildrøm. En ual­min­delig økonomisk og stærk cen­ter­motor roadster, der er til at betale.

Nav­net er Concept Blue­Sport. Den har et brænd­stofforbrug, der giver 23,3 km/l ved blandet kørsel (25 km/l på motorvej). Det er et lavere forbrug end nogen anden sportsvogn. Med 113 g CO2 pr. km er den ikke bare miljøvenlig, men gør hver eneste kørte km til en oplevelse. Den har ver­denspremiere på biludstillingen i Detroit.

Comeback for kom­pakt behændighed
Bag sportsforsæderne på den 3,99 m lange Concept BlueSport (vægt­fordeling for/bag: 45/55) ligger enten en TDI eller en TSI high-tech motor, der leverer den dynamiske køre­oplevelse. Forbruget er lavt, men præstationen høj. Den Concept BlueSport, der vises i De­troit er en 132 kW (180 HK) stærk Clean Diesel motor (TDI) med com­mon rail indsprøjtning og NOx katalysator.

Ved bare 1750 omdr/­­min - og det vi sige helt fra bunden - leverer den 2,0 l tur­bo­motor 350 Nm. Blandt ben­zinmotorer skal der normalt en 300 HK og seks cylindre til for at præstere det samme. En sekstrins DSG gear­kasse - det mest økonomiske og agile transmissionssystem, der findes - over­fører kræfterne til baghjulene. Gearene kan skiftes enten auto­matisk eller manuelt fra padlerne ved rattet. På bare 6,6 sekun­der er hastigheden 100 km/t. Tophastigheden er 226 km/t.

Dette er nøgletal for den nye, men samtidig klassiske europæiske sportsvogn. Når Con­cept BlueSport bliver sat i produktion, er det genkomsten af den kom­pakte road­ster. For denne bil agerer lige så godt i det urbane miljø, som den gør på de snoede landeveje eller de lange motor­vejs­stræk.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Odsherred Motor Co. hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Koncept uden kompromisser
Volkswagen forener i Concept BlueSport to mål indenfor biludvikling: Maksimal køreglæde og minimalt forbrug. Det gøres ved at holde en lav vægt og høj agilitet. Selvom karrosseriet har den største stivhed for klassen, vejer Concept BlueSport blot 1200 kg. Den lave vægt opnås ved konsekvent anvendelse af letvægtsmaterialer. Fx vejer softtoppen bare 27 kg, og fronthjelm samt bagklap er fremstillet af aluminium.

Trods sportsvogns­konceptet er den også en hverdagsbil. Front­klappen dækker fx over et bagagerum på 112 l, og under bag­klappen er der yderligere plads til 70 l bagage. I alt 182 l - som regel nok til en forlænget weekend­tur for to.

Og så er der ræk­ke­vid­den: Med en tank­kapacitet på 50 l, og med et forbrug svarende til 23,2 km/l er den teoretiske rækkevidde 1150 km.
Concept BlueSport har Eco-mode. Det er automatisk start-stop funk­tion og lagring af bremseenergi. Det er nyttige features i bytra­fikken. Når Concept BlueSport standser ved rødt lys, slukker motoren auto­matisk. Når lyset skifter til grønt er en let berøring af speederen nok til at motoren starter omgående.

Design uden fiksfakserier
Concept BlueSport er - som den vises i Detroit, lakeret i farven Flex sølv og med orange­farvet top - designet af Volkswagens designer­team ledet af Klaus Bischoff. "Concept BlueSport er syntese imellem teknologi og æstetik. Formen er klar og holdt nede på det helt es­sentielle," siger Klaus Bischoff.

Dens proportioner giver et meget kratfuldt udseende. Den beskedne højde på 1,26 m, den lange akselafstand (2,43 m) i forhold til bilens totallængde på fire meter samt, stor sporvidde og den relativt store bredde (1,75 m) giver bilen sit udtryk.

Concept BlueSport er synligt kortere og lave­re end Scirocco, men både længere og bre­dere end Polo.

Interiøret er "skræd­der­syet" til Concept BlueSport. Og emmer af æstetik. De læder­be­truk­ne sportssæder er med deres ud-i-ét-sæ­de­ryk perfekt passet ind i interiøret. Bag dem er hovedstøtterne med VW logoet integreret i styrt­bøjlen og bag den ligger soft toppen, når den er slået ned. Det gøres manuelt, og - takket være den lave vægt og den klassiske Z-foldning - på få sekunder.

Somme tider holder tesen: "less is more".