Volkswagens Carlos Sainz er tilbage i føringen i Rallye Dakar.SRP – 9. januar 2009.
Volks­wa­gens Carlos Sainz er tilbage i fø­ringen på Rallye Dakar. Un­der rallyets syvende etape, som fandt sted fredag, distan­cerede han alle øvrige delta­gere, inklu­sive team-kamme­raterne Giniel de Villiers og Mark Miller. Og hans forspring er nu… 9 sekunder.

Symp­to­matisk for kon­kur­ren­ceforholdet: Efter at halvdelen af de me­re end 9500 kilometer er kørt, er afstanden mellem nummer ét og nummer to i rallyet 9 sekun­der. Det er næsten uhørt.

At det så tilfældigvis er en team-kammerat, der ligger på 2. pladsen, er knap så symptomatisk, for Volkswagen Race Touareg bilerne og de fire hold, der besætter dem, har traditionelt set være meget lige. Men i år har Sainz markeret sig lidt stærkere. Efter at være rullet med bilen, fordi ser­vo­styringen var brudt sammen og Race Touareg’en derfor næsten umulig at styre op af de stejle klitter, er han kommet stærkt igen. For­sprin­get til Miller på 2. pladsen i dag og ikke mindst de Villiers, der sluttede som nr. 6 var små fire hhv. små 8 minutter og det er relativt meget fordi hastig­heds­etapen var meget hurtig.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Det tog kun Sainz 2 timer og 35 minutter at køre de i alt 243 kilo­me­ter.

Torsdagens vinderhold, Nasser Al Attiyah/Tina Thörner blev sent tors­dag aften diskvalificeret, fordi de havde skudt genvej udenom et vanskeligt klitområde. De havde problemer med BMW’ens dieselmo­tor og valgte derfor at skyde genvej for ikke at overbelaste motoren unødigt. Det skulle de imidlertid ikke have gjort, for i klitområdet skul­le de have registreret nogle såkaldte hemmelige waypoints (GPS registrering i deres rutebog, populært sagt). Da det ikke var sket, besluttede løbsledelsen, at diskvalifikation var den eneste rigtige konsekvens.

Der er nu kun en enkelt af de helt nye Mitsubishi Racing Lancers tilbage i Rallye Dakar. Den køres af spanieren Nani Roma og ligger på 4. pladsen.Rivalerne fra Mit­su­bishi, der har vundet Dakar rallyet 12 gange – de sidste 7 gange i træk – har heller ikke haft et heldigt rally. Først i rallyet udgik japa­neren Masuoka med motorfejl. Torsdag udgik Luc Alphand, da co-driveren Gilles Picard kolapsede mens han forsøgte at grave Racing Lanceren fri af mudder. Og fredag gik der ild i Peter­hansels maski­neri.

Mitsubishi stillede op i Rallye Dakar i år med fire helt nye biler og alle ved, at det er en kæmpe udfordring, som man ikke nødvendigvis får det optimale ud af første gang.

Alligevel er det fortsat en Mitsubishi Racing Lancer tilbage i rallyet. Den køres af spanske Nani Roma og da afstanden mellem Roma og den førende Sainz kun er en halv time, skal der ikke meget uheld til for VW teamet før Roma kan blive en reel kandidat til sejren.

Fredagens etape førte deltagerne henover Andes bjergene i 4700 meters højde og frem til den chilenske havneby Valparaiso ved Stil­lehavet. Lørdag holdes en velfortjent pause og søndag fortsætter ruten mod nord til en anden havneby, Le Serena. Underlaget er ikke særligt varieret og byder fortrinsvis på masser af grus.

Resultat af dagens etape, Rallye Dakar 2009:
1. Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA), Volkswagen Race Touareg 2, 2t35m27s
2. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race Touareg 2, +3m41s
3. Robby Gordon/Andy Grider (USA/USA), Hummer H3, +4m13s
4. Nani Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Racing Lancer, +5m37s
5. Guerlain Chicherit/Matthieu Baumel (FRA/FRA), BMW X3 CC, 6m08s
6. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +7m48s

Stillingen i Rallye Dakar d. 9. januar 2009:
1. Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA), Volkswagen Race Touareg 2, 23t42m40s
2. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +9s
3. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race Touareg 2, +13m53s
4. Nani Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Racing Lancer, +29m16s
5. Robby Gordon/Andy Grider (USA/USA), Hummer H3, 1t08m21s
6. Krzysztof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (POL/BEL), Nissan Navara, 2t39m32s