Med ryggen til i blå skjorte tager VW Motorsportsdirektør Kris Nissen imod Carlos Sainz’s co-driver Michel Perin i forbindelse med den ceremonielle start til årets Rallye Dakar i Buenos Aires.SRP – 3. januar 2009.
Del­ta­gerne i årets Ral­lye Dakar lagde ud i højt tem­po, da star­ten gik til den nye sydame­rikanske ud­gave af det be­røm­te even­tyr rally, ver­dens hår­deste motor­sports­­­ud­for­dring. Klok­ken 5 lør­­dag mor­­gen star­tede den første motor­cykel fra Bue­nos Aires og efter 733 kilo­meter nåede deltagerne frem til målet i Santa Rosa de la Pampa.

Af de 733 kilometer var de 371 regulær hastighedsetape – og der blev kørt stærkt, meget stærkt. Dagens vinder var Nasser Al Attiyah fra Qatar, der samme med sin svenske co-driver, Tina Thörner kørte deres semi fabriks BMW X3 først over målstregen efter bare 2 timer og 36 minutter, det svarer til en gennemsnitsfart på ikke mindre end 142 km/t!

Kampen om topplaceringen var utrolig tæt på den første hastigheds­etape, der i længde overgår et helt VM-rally. På andenpladsen kom den bedste af fabrikskørerne, den tidligere dobbelte rally-verdens­mester Carlos Sainz fra Spanien. Han kørte sin Volkswagen Race-Touareg ind på 2. pladsen blot 2 minutter og 17 sekunder efter Al Attiyah.

”Undervejs indhentede jeg Stephane Peterhansel,” fortalte Carlos Sainz efter ankomsten til målet. ”Der var så meget støv efter ham og mange af de motorcykelkørere, han havde indhentet, at jeg ikke havde en reel chance for at overhale. Som sådan var placeringen helt tilfredsstillende.”

Mitsubishis 9-dobbelte Dakar vinder, Stephane Peterhansel, debuterer med den nye Racing Lancer og kørte i mål på 5. pladsen på rallyets første dag. På billedet under den ceremonielle parade i Buenos Aires fredag aften.Mitsubishis Ste­phane Peterhansel havde selvsagt også sine besvær­ligheder. Ikke med den nye Racing Lancer, som debu­terer i Rallye Dakar, men med MC-kørerne. Bilerne i rallyet starter med 3 minutters mellem­rum, da Peterhansel havde indhentet motorcyklerne blev han sinket, da Sainz havde indhentet Peterhansel blev han også sinket men Al Attiyah, som startede yderligere 3 minutter efter Sainz, havde ikke de samme problemer. Det var formentlig den væsentligste årsag til, at han kunne vinde prøven i dag.

Hurtigst på den første del af hastighedsprøven var Volkswagens Mark Miller. Han sænkede dog tempoet på den sidste del og lod sig nøje med 4. pladsen efter team-kammeraten Giniel de Villiers. Nr. 5 blev Luc Alphand i en anden Mitsubishi Racing Lancer. Han havde på forhånd besluttet sig for, ikke at presse for meget og havde efter sigende også lidt problemer undervejs med motorkraften, men han var dog kun 4 minutter og 44 sekunder efter Al Attiyah, da etapen var forbi.

Søndag fortsætter deltagerne mod syd. Den samlede etape er på 837 kilometer, men hastighedsetapen er noget kortere end på førstedagen: 237 kilometer i alt. Man lægger ud med hastighedsetapen, som finder sted i et terræn, ikke meget forskelligt fra det, deltagerne har oplevet på rallyets første dag: en god blanding af sand og grus på den berygtede argentinske Pampa. Søndagens mål er i havnebyen Puerto Madryn.


Stillingen i Rallye Dakar d. 3. januar 2009:
1. Nasser Al Attiyah/Tina Thörner (QAT/SWE), BMW X-Raid, 2t36m15s
2. Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA), Volkswagen Race Touareg 2, +2m17s
3. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +2m40s
4. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race Touareg 2, +4m21s
5. Luc Alphand/Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Racing Lancer, +4m44s
6. Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (FRA/FRA), Mitsubishi Racing Lancer, 4m54s


 

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.