Porsches fa­scine­ren­de sports­vog­ne del­tager igen og igen i utal­li­ge re­kord­for­søg, men denne gang var for­målet med testen en anel­se anderledes end normalt.

I en stan­dard Porsche 911 Carrera med 345 hk og Porsches dob­belt­kob­lings­gear­kasse PDK, kørte testperso­nen, tidligere racer­kører og nu vært på tv-programmet n-tv Motor magazine Klaus Niedz­wiedz, 648 kilo­­meter på almindelig vej og op­nåede dermed et eks­tremt lavt gennemsnitligt brænd­stofforbrug på blot 6,7 liter brænd­stof per 100 kilometer eller hele 14,9 km/l. I pro­cessen distancerede han uden problemer det opgivede forbrug un­der Euro 5 normen på 10,2 km/l, der allerede er et benchmark i seg­mentet for sportsvogne, når talen falder på brændstoføkonomi.

Den benyttede testbil tilbagelagde 190 kilo­meter af den totale rute på landeveje, 30 kilo­meter i bytrafik og resten af distancen på den tyske Autobahn. Bilens brændstoftank blev fyldt op inden testfor­søget begyndte og efter 648 kilometer grundigt inspiceret af en cer­tificeret inspektør fra den tyske "DEKRA Car Inspection Autho­rity", som også for­seglede såvel tank som motorrum inden testforsøget startede.

Under normale trafikforhold, med kørelys tændt på bilen og regn fra tid til anden, arbejdede testkører Klaus Niedzwiedz målret­tet på at holde moto­rens omdrejningstal mellem 1.800 og 2.000 o/min med en hastighed på mellem 90 og 130 km/l. Den gennemsnit­lige hastighed forsøget opnå­ede var 84 km/t.

Med Klaus Niedzwiedz ord, "resultatet af denne test beviser, at man med lidt følelse og disciplin kan køre selv en 3,6 liters sportsvogn med 345 hk ret så økonomisk."

Testforsøget bekræfter igen, at Porsche er på rette spor i deres tek­nolo­giske udvikling. Indenfor en særdeles kort tidsperiode er alle pro­duktions­versioner af Porsche 911 med sugemotor blevet modifi­ceret med direkte benzinindsprøjt­ning, hvilket har forbedret brænd­stoføkonomien med mere end 12 procent samtidig med en betydelig forøgelse af både hestekræfter og drejningsmoment.

Den tilvalgte PDK transmission med syv gear bidrager yderligere til bi­lens forbedrede brønd­stoføkonomi samtidig med, at dobbeltkob­lings­systemet tilfører de 6-cylin­drede boxer-motorer mere kraftfulde og sportslige præ­sta­tioner.

Tv-indslaget med Klaus Niedwiedz's økonomitest vil blive sendt på lørdag den 20. december på den tyske tv-kanal n-tv Motor klokken 16:30.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.