XC60 fra Volvo i chrashtestVolvo XC60 får høje­ste karakter for sin unikke beskyttelse mod whip­lash.

EuroNCAP har netop for første gang testet personbilers evne til at beskytte mod de såkaldte piske­smælds­skader ved påkørsel bag­fra. I første omgang er 25 biler blevet testet, og Volvo XC60 med Volvo's unikke WHIPS (whiplash protection system) var én af kun fem biler, der opnåede topkarakter.

I den nye testprocedure indgår der flere tests. Først måles sædets geo­metri (f.eks. nakkestøttens position), så man kan bedømme, hvor godt sædet beskytter mod skader ved en kollision. Herefter gennem­føres tre tests med varierende kollisionsstyrke i en test-slæde. Ved hjælp af denne test-slæde kan man simulere den situation, hvor en stillestående bil bliver påkørt bagfra. Til slut evalueres resultaterne, og bilen får en vurdering på en skala, hvor rød giver karakteren ''dår­lig'', orange giver ''middel'' og grøn ''god''.

"Vores nye Volvo XC60 klarer fint samtlige tests og opnåede ''grøn'' i den samlede vurdering," fortæller Volvo Cars' sikkerhedsekspert, Thomas Broberg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo XC60 opnåede også topkarakteren fem stjerner i EuroNCAP's test af beskyttelsen af voksne passagerer, hvor testen tager ud­gangs­punkt i en sidekollision og en frontalkollision.

Hyppig skade med store omkostninger
Piskesmældsskader er en af de mest almindelige trafikskader, og de opstår primært ved påkørsler bagfra. Så ved at forebygge denne ska­destype, spares det enkelte individ for smerter og samfundet for store omkostninger.

"Whiplash-skaderne opstår på grund af den hurtige bevægelse mel­lem hovedet og kroppen, som kollisionen skaber. Sædet bør derfor støtte  hele ryggen og hovedet, således at hovedets og kroppens be­vægelse følges ad. Derfor er udforningen af såvel ryglæn som nak­kestøtte afgø­rende – og især at konstruktionen er tilstrækkelig høj, og at nakke­støtten sidder tæt på hovedet," siger Thomas Bro­berg.

WHIPS halverer risikoen
Volvo's WHIPS er integreret i forstolene, og det giver støtte til ryg­gen og hovedet på de kørende ved en kollision bagfra. Systemet dæmper kroppens bevægelser, idet en særlig konstruktion mellem sæde og ryglæn optager en del af kollisionsenergien. Dermed følger ryglænet kroppens bevægelse bagud, og på den måde mindskes påvirkningen af nakke og rygsøjle.

I år kan WHIPS fejre sit ti-års jubilæum. Teknikken debuterede i Vol­vo S80 i 1998 og har siden 2000 været stan­dard i samtlige Volvo-mo­deller. Ifølge Volvo Cars' haveri­kommission har WHIPS halveret risi­koen for langvarige piskesmældsskader.

Forskning med ud­gangspunkt i virkelige ulykker
Volvo Cars' sikker­hedsarbejde tager altid ud­gangs­punkt i virkelige ulykker. Viden samlet af Volvo Cars' egen haverikommision og et titu­sindtals crash tests ligger til grund for udviklingen af fremtidens sik­kerhedsløsninger.

At hjælpe føreren til at undgå en ulykke er naturligvis det mest effek­tive middel til at mindske antallet af tilskadekommende i trafikken. Volvo XC60 har f.eks. City Safety som standard. En unik teknologi, som hjælper føre­ren med at undgå sammenstød med en forankø­rende bil i langsomt­gå­ende trafik. Denne type sikkerhedssystemer bedømmes på nuværende tidspunkt ikke af EuroNCAP.

"At eksterne evalueringsinstitutter vejleder forbrugerne om bilernes be­skyt­tende sikkerhed ved hjælp af standardtests er godt, men det vigtig­ste for os er at kunne tilbyde markedets absolut sikreste biler i alle tæn­kelige situationer," understreger Thomas Broberg.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS JULEGAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.