Vindtunnel i ver­dens­klasse gi­ver Volvo-kø­bere mindre CO2 ud­ledning og lavere brænd­­stofforbrug.

En af de mest avan­cerede vind­tun­neler i verden er Volvo Cars nye våben i jagten på lavere brænd­stof­for­brug og reduceret udled­ning af kuldioxid.

Volvo Car Cor­po­ration er den første bilpro­ducent, der råder over en vind­tunnel, som er i stand til at simulere luftstrømmene rundt om og nedenunder bilens karrosseri i kombination med rotation på en plan vejflade.

"Vores investering på 20 millioner Euro (ca. 150 millioner kr.) har alle­rede betalt sig. Det er lykkedes for os at mindske luftmodstanden i den nye Volvo C30 DRIVe med over ti procent. Og det giver cirka tre gram lavere CO2 udledning pr. kilometer," forklarer Tim Walker, aero­dynamisk ekspert hos Volvo Cars.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


"Oversat til brændstofforbrug er der tale om en reduktion på lige over 0,1 liter/100 km ifølge de officielle EU tal for blandet kørsel. I virkelighedens verden, hvor hastigheden og dermed også luftmod­standen ofte er højere, kan den aktuelle brændstofbespa­relse være over dobbelt så høj, dvs. godt 0,3 liter/100 km. Det betyder, at en bilist, som kører 15.000 kilo­meter om året sparer omkring 45 liter brændstof – en næsten fuld tank i en Volvo C30. En økonomisk for­del, der også kommer miljøet til gavn.

"Med målrettet fokus på miljøegenskaber i den nærmeste fremtid er vores nye vindtunnel et særdeles værdifuldt værktøj. Aerodynamiske forbed­ringer på karrosseri og undervogn hjælper os med at begræn­se CO2 udledningen i hele vores modelprogram," siger Magnus Jons­son, vicedirek­tør i Volvo Cars' afdeling for Research & Develop­ment.

Avanceret anlæg
Volvo Cars' vindtunnel var et topmoderne anlæg, da den blev bygget i 1986 – og tyve år senere flytter det helt ombyggede anlæg igen grænserne inden for bilindustrien, når det gælder eksakte,  aero­dy­na­miske målinger.

Eftersom undervogn og hjul står for over 50 procent af en bils totale luftmodstand, kan en traditionel vindtunnel, hvor bilen holder stille i luftstrømmen, tegne et ufuldstændigt billede af en bils aerodyna­mi­ske egenskaber.

"Det er lidt ligesom at måle aerodynamiske egenskaber på en bil, som holder stille på en parkeringsplads i en kraftig storm. Vores nye vindtunnel er der­imod bygget til eksakt at kopiere luftstrøm­mene rundt om og under bilen ved kørsel på en rigtig vej i hastig­heder op til 250 km/timen," siger Tim Walker.

Stort potentiale
I EU tallene for blandet kørsel med en gennemsnitshastighed på 33 km/timen, tegner luftmodstanden sig for over en fjerdedel af brænd­stofforbruget. Ved konstant kørsel ved 90 km/timen stiger andelen til over 50 procent. Det er tal, som viser aerodynamikkens betydning for en bils brændstofforbrug og miljøegenskaber.

Når det gælder de nye DRIVe-modeller med CO2 udledninger på 115 g/km (C30) respektive 118 g/km (S40 og V50), har målingerne i vind­tunnelen betydet små, men effektive forandringer på frontspoilere, undervogn, tag og bagklap. Ændringerne varierer naturligvis afhæn­gig af model.

"I den oprindelige vindtunnel var karrosseriet i fokus. I den nye kan vi få et helhedsbillede, som også omfatter undervogn og hjul. Takket være de forbedrede simuleringsmuligheder har vi forbedret luftmod­standen med en tredjedel på disse områder. Det er netop her de store forbedringer kommer til at ske i fremtiden," siger Tim Walker.