Volvo Cars præsenterer næste år en forhjulstrukket XC60 med CO2 udledning under 170 g/km.Volvo Cars præsen­terer næste år en for­hjuls­trukket XC60 med CO2 ud­led­ning under 170 g/km.

I løbet af første halvår 2009 introducerer Volvo Cars en variant af den nye Volvo XC60 med for­hjulstræk og en opgrade­ret 2,4 liter die­selmotor, der imøde­kom­mer Euro 5-krave­ne.

Volvo's kom­mende, opgraderede dieselmotor yder 175 hk, har et drejningsmoment på 420 Nm og en CO2 udledning under 170 g/km. "Motoren har fået 12 hk højere ydelse og 80 Nm højere drejningsmo­ment. Samtidig er det lykkedes os at mindske brændstofforbruget. Det understreger det enorme potentiale, der stadig findes, når det gælder om at reducere CO2 udledningen i kon­ven­tionelle drivliner," udtaler Magnus Jonsson, vicedirektør i Volvo Cars' udviklingsafdeling.

Med en manuel gear­kasse er CO2 udledningen mindre end 170 g/km, og brændstofforbruget er cirka 15,6 km/liter. Tilsvarende tal med auto­mat­gear­kasse er cirka 13,7 km/liter og 193 g/km.

"Dette er første trin i en målrettet indsats mod en systematisk ned­brin­gelse af CO2 udledningen fra vores konventionelle drivliner. Næ­ste skridt for XC60 er en mikro-hybrid med potentiale til at reducere udlednin­gen til omkring 140 g/km," tilføjer Magnus Jonsson.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Foruden forhjulstræk bidrager en række mindre forbedringer til det reduce­rede brændstofforbrug og CO2 tal. F.eks. har Volvo Cars' driv­lineeksperter reduceret den indre modstand og pumpetabet i die­selmotoren. Også tryktabet i indsugnings- og udstødningssy­stemet er reduceret. Indsprøjtningstrykket er større i den kommende gene­ration af højtryks-dieselpumper, og strategien bag brændstof­ind­sprøjtningen er forfinet i kraft af introduktionen af såkaldte Piezo-baserede indsprøjtningsdyser.

Endvidere har motoren lavere kompression, mere effektiv forbræn­ding og den nyeste generation af motorstyring. Og turboladeren er optimeret til at producere højt moment fra lave omdrejninger.

"Som altid er der tale om småjusteringer. Mange systemer og detal­jer i en bilmodel er dimensioneret, så de passer alle motorvarianter, fra den mindste diesel til den kraftigste benzinmotor. Så med andre ord er der et vist spillerum til at fintune de individuelle motorvarian­ter," forklarer Magnus Jonsson.

"Flere hestekræfter, højere drejningsmoment og et sportsligt chassis skal sikre, at den forhjulstrukne variant bevarer den rigtige XC60 dynamik. Den vil være det perfekte valg til bilkøbere, som fokuserer på brænd­stofforbrug og CO2 udledning, men som ikke ønsker at gå på kompromis med køreglæden," siger Magnus Jonsson.