Det så rigtig godt ud for Timo Scheider, der tog starten i DTM-løbet på Le Mans, men senere spillede vejret og et forkert pitstop ham måske titlen. Tom Kristensen havde på tredjepladsen endnu chancen for sejren, men blev i det følgende sving skubbet af banen af holdkammeraten Alexandre Prémat. Med en tørvejrsopsæning var det herefter op ad bakken for danskeren, der sluttede som nummer otteAudi både vandt og tabte DTM-løbet på Le Mans. Nok vandt Mat­tias Ek­ström et kaotisk løb, men et fejlskøn fra teamet blev kost­bart for både pole-sitter Tom Kri­sten­sen og den me­sterskabs­førende Timo Scheider. Halv­vejs i lø­bet var Schei­der me­ster, selv om der end­nu mangler en afdeling, men et for­kert dækvalg til sidst betød, at tyske­ren faldt ned på en sjetteplads, mens Mercedes-rivalen Paul di Resta pludselig endte lige efter Ekström. Afstanden mellem de to før sidste runde om tre uger på Hockenheim er nu blot to point, så med en sejr kan Resta ende­gyldigt sikre sig titlen.

”Jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal sige, sagde en usædvanligt få­mælt Tom Kristen­sen efter løbet.

”Det var Nürburgring om igen, hvor jeg også havde pole, men blev fanget i et vejr, der hverken var fugl eller fisk. I træningen op til løbet regnede det igennem, og dér var jeg hurtigst, ligesom Audi’erne ge­nerelt var et sekund hurtigere pr. omgang end Mercedes’erne. Så tørrede det op, men lige før starten på løbet begyndte det at små­dryppe. Vores meteorologer mente imidlertid, det ville blive et tør­vejrsløb, så vi satte min bil op herefter og gav mig tørvejrsdæk på fra start. Da den grønne lampe tændte, fik jeg hjulspind og kom af sted som toer efter Ekström, mens Scheider lå lige bag mig. Jeg vidste, jeg skulle bruge et par omgange på at få banen til at tørre mere op, så jeg lod Scheider går forbi.”

Det skulle desværre blive endnu værre for Mi­ster Le Mans. I Dun­lop-chikanen tog de tre forreste den rigtige linie, mens den franske Audi-kører Alexan­dre Prémat kom langt bagfra og skød genvej ind over chikanen. Han kom op på siden af Tom Kristen­sen og trængte ham ud i gruset, hvilket kostede tre pladser mere. I henhold til reg­lerne burde Prémat have fået en så­kaldt drive through-straf gennem pitten for at have vundet placeringer på sin smutvej, men den kom aldrig. Løbet igen­nem skød en masse kørere herpå den direkte vej igennem, uden at dommerne reagerede.

”Det var frygteligt frustrerende, fordi Prémats manøvre i mine øjne var unødvendig. Jeg forsøgte dog at holde hovedet koldt, mens jeg ventede og ventede på det rigtige føre. Imens så det i henhold til mesterskabet rigtig godt ud, for alle de førende Mercedes-kørere var startet på regnvejrsdæk, men dét regnede det trods alt for lidt til, så de måtte ind og skifte til tørvejrsdæk. Hermed genvandt jeg tre pla­ceringer. Det første obligatoriske pitstop gik godt, og da banen tør­rede lidt op, kunne jeg køre nogle hurtige, konstante omgange, så jeg pludse­lig var med i kampen om sejren igen. Det sidste pitstop blev imidlertid afgørende for mit løb. Det var begyndt at småregne igen, da teamet kaldte mig ind og valgte at give mig mine teoretisk bedste dæk på, nogle helt nye tørvejrsdæk. Normalt ville disse dæk give mig et sekund ekstra, men der var så vådt, at jeg ikke kunne køre den nødvendige varme i dækkene. To omgange senere be­gynd­te regnen tilmed at tage til, og så måtte jeg ind og have regnvejrs­dæk på. Dermed var alle mine chancer væk,” siger en skuffet Kristen­sen.

Endnu mere skuffet var dog Timo Scheider. Tyskeren blev kaldt ind på samme omgang som Kristensen fra en andenplads, og da han med de truende skyer i horisonten så, han skulle have tørvejrsdæk på, spurgte han over radioen, om det virkelig var det rigtige valg? Det mente teamet, men få minutter efter måtte også tyskeren ind for at få regnvejrsdæk på. Til gengæld ventede Paul di Resta disse vitale omgange og kunne dermed spare det pitstop, han havde tabt i star­ten.

”Det virkede med de truende skyer mærkeligt ikke ligesom di Resta at køre et par omgange mere på vores tørvejrsdæk, så vi kunne føl­ge udviklingen og så beslutte det rigtige dækvalg i det sidste, obli­gatoriske pitstop. For mig er det for så vidt ligegyldigt, jeg ærgrer mig bare over, at jeg ikke kan få den sæsonsejr, som jeg føler, jeg har fortjent. DTM kræver også en portion held, og den har jeg ikke haft i voldsomme mængder i år. Men for Timo må det ligge i bagho­vedet, at dispositionerne i dag kan koste ham titlen, som han ellers har kandideret til siden sæsonstarten,” mener Tom Kristensen.

Audis motorsportschef Dr. Ullrich forsvarede efter løbet de foretag­ne valg:

”Det kan i ekstreme situationer som i dag være svært at ramme den rigtige vejr-prognose. Regnen til sidst kom fuldstændigt bag på os, netop som vi havde givet Tom og Timo nye tørvejrsdæk på. Måske kunne de have fået bedre placeringer hjem, hvis de var blevet ude på tørvejrsdæk, men der var ingen grund til at risikere en afkørsel. Vi kan stadig selv afgøre mesterskabet om tre uger.”

Resultat af DTM 10, Le Mans:
 1.  Mattias Ekström         Audi           41         1:10:11.103
 2.  Paul Di Resta              Mercedes  41           +    4.250
 3.  Alexandre Prémat       Audi          41           +   10.946
 4.  Gary Paffett                Mercedes  41           +  11.393
 5.  Bernd Schneider         Mercedes  41           +   17.200
 6.  Timo Scheider             Audi          41           +   18.806
 7.  Bruno Spengler           Mercedes  41          +   19.318
 8.  Tom Kristensen           Audi          41          +   20.074
 9.  M.Rockenfeller            Audi           41          +   26.014
10.  Jamie Green               Mercedes  41          +   29.940
11.  Markus Winkelhock    Audi          41          +   31.645
12.  Susie Stoddart          Mercedes  41          + 1:28.642
13.  Christijan Albers       Audi           41          + 1:39.120
14.  Maro Engel               Mercedes   40          +    1 lap
15.  Mathias Lauda          Mercedes  40           +    1 lap
16.  Katherine Legge       Audi          39           +   2 laps

Samlet stilling før finalen på Hockenheim den 26. oktober:
1: Timo Scheider, Audi  65 p.
2: Paul di Resta, Mercedes  63 p.
3: Mattias Ekström, Audi  54 p.
4: Jamie Green, Mercedes  43 p.
8: Tom Kristensen, Audi  23 p.