At Land Rover ikke er nogen helt almindelig bil skinner også igennem ved markeringen af mærkets 60-års jubilæum. Det fejres nemlig blandt andet med en jubilæums model, som kommer til Danmark i blot 18 eksemplarer.
Defender SVX jubilæumsbilen er en direkte efterkommer af den første Land Rover, som blev introduceret i 1948. Det vil sige, at alle grundidéerne er intakte.
Alligevel er der langt imellem SVX og brødrene Wilks’ første Land Rover, der havde rat i midten for at kunne godkendes som momsfrit landbrugskøretøj.
SVX modellen fortolker de klassiske linier i et form- og udstyrssprog anno 2008: Blank sort metallak brydes af et mat bånd på fordørene, og soft top modellens aftagelige kaleche er ligeledes sort, monteret på kraftige rørformede bøjler i mat metalfinish.
Kølergrill og alufælge er i specielt jubilæumsdesign, der er rørformede trin-brædder og lygter med klare glas og LED lys.
I kabinen smyger de lækre Recaro sæder sig om kroppen. Der er læderrat, gearknop i aluminium og audioanlæg med subwoofer samt USB og iPod indgang.
Under motorhjelmen ligger den stærke firecylindrede 2,4 liters turbodieselmotor med et højeste drejningsmoment på 315 Nm, som er til stede fra 1.500 til 2.700 omdrejninger pr. minut. Motoren yder 122 hestekræfter. Den overholder naturligvis EU4 emissionsstandarden.
Foruden soft top modellen fås SVX som ombygget Station Wagon. Priserne er henholdsvis kr. 431.330,- (Soft Top) og kr. 419.998,- inkl. moms - eksklusiv levering.
Fra ”traktor” til luksus 4x4
Efter introduktionen af Land Rover i 1948 stod det klart, at interessen for bilen rakte langt ud over, hvad de to Wilks-brødre havde forestillet sig, og langsomt men sikkert opbyggede den sit ikonstatus. Fremstillingskvaliteten var fra starten meget høj, og 73% af alle Defender kører fortsat.
I 1970 - 22 år efter introduktionen af Defender - blev Range Rover lanceret.
Ingeniørerne og designerne havde her skabt en helt ny bilkategori og en yderst langtidsholdbar model. Efter 38 år er Range Rover fortsat off-roadernes ukronede konge. Det var også med Range Rover, at Land Rover iklædte sig den teknologiske førertrøje i 4x4 segmentet - med introduktion af det permanente firehjulstræk med differentialespærring, skivebremser, skruefjedre for og bag samt et selvnivellerende system på bagakslen.
Næste model, Discovery, forenede Defender’s simple råstyrke med Land Rover’s designmæssige og tekniske overlegenhed, og publikumsreaktionen var - igen - overvældende. Salget steg støt, og i 1996 blev der solgt 70.000 eksem-plarer.
Med Discovery fortsatte Land Rover sin innovative teknologiske linie og lancerede i 2004 Discovery 3 med Terrain Response® - systemet, der gør det muligt at optimere hele bilen til det underlag, der køres på.
On-road egenskaber forfines
Land Rover’s DNA havde indtil da dikteret permanent firehjulstræk. Denne strategi blev ikke ændret under BMW’s ejerskab i 90’erne. Til gengæld blev Land Rover’s tekniske kvalitet optimeret.
Endvidere blev der ved udviklingen af den fjerde model, Freelander, også lagt stor vægt på on-road egenskaberne. Dette og det sporty, kompakte design fik nye kundegrupper til at få øjnene op for Land Rover, og fra introduktionen i 1997 og flere år frem var Freelander Europas mest solgte 4x4.
I 2005 nåede Land Rover konceptet et nyt højdepunkt, da luksus SUV’en Range Rover Sport blev introduceret med op til 400 hestekræfter og et højeste drejningsmoment på 550 Nm.
Brændstofforbrug ned med 30 procent
Seneste skud på modelstammen er LRX konceptet, som introducerer ny og banebrydende teknologi, der reducerer brændstofforbruget med 30 procent i forhold til sammenlignelige mærker.
Også her viser Land Rover sin vilje og evne til at gøre en dyd ud af nødvendigheden, for den nye elektrisk drevne bagaksel i LRX sikrer et højere moment ved meget lave hastigheder, således at det permanente firehjulstræk bliver endnu stærkere i dette omdrejningsfelt.
Endnu et eksempel på, at Land Rover 60 år efter starten er tro mod sine idealer - men samtidig er i stand til at udvikle og udvide konceptet.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.