Mercedes og  BMW er de mest værdifulde tyske mærker.

Det beretter markeds­forsknings­institutet European Brand fra Wien. I flge instituttet har Mercedes en mar­kedsværdi på 21 mil­liarder euro, mens BMW i München har en samlet værdi på 20 milliarder euro. Der­med ligger de to ærkerivaler næsten side om side.

Begge automolbilfabrikanter må dog vige pladsen for andre, for de­res placering på en europæiske arena er "kun" som nr. 6 og 7.

Finske Nokia er det euro­pæiske mær­ke, der har den største værdi - an­givet til 38 milliarder euro.

Men instituttet slår fast, at Tyskland er den førende na­tion i Europa, for i alt 15 ud af top 50-hitlisten stammer fra Tyskland, herunder de mest værdifulde mærke­­foreta­gen­der inden for automobil­branchen, siger Ger­hard Hre­bicek - chef for mærke­insti­tuttet.

Analysen er foretaget via 3.000 markedsforespørgsler i over 24 lande og flere forskellige parametre indgår i analysen: branchen, trends, markeds­potentiale og omsætningen.