Sportsligt design, bedste sikkerhed i klassen, og en bred vifte af de nyeste diesel- og benzinmotorer. Det er kernen i den nye Renault Mégane, der på en gang er blevet både lettere og mere rummelig end forgængeren.
Sjældent har der været så store forventninger til en ny bil, som når Renault den 2. oktober på Paris Motorshow river klædet af den nye Renault Mégane. For Mégane-navnet forpligter.
Siden modellen første gang blev lanceret i 1995 er mere end 8,5 mio. Mégane rullet af samlebåndet. I 2004 - 2005 var det den bedst sælgende model i Europa, og den er markedsført i mere 75 lande udenfor Europa.
Men den nye Mégane er klar til at indfri de høje forventninger, og fortsætte forgængerens succes. Designet er stramt, robust og sportsligt, mens køreegenskaberne på en og samme tid er både komfortable og sportslige. Kvaliteten er aldrig set bedre og motorudbuddet er stort.
Den nye Mégane markerer således begyndelsen på Renaults foryngelseskur i C-segmentet. I 2010 vil den nye Mégane familie omfatte hele seks modeller, med hver sin distinkte personlighed.
Bag den nye Mégane ligger mere end to års udvikling, og en investering på 1.8 mia euro. Og resultatet er spektakulært. Den nye Mégane er ikke alene udtryk for iøjnefaldende design, dynamik og sport. Det er også en bil, der signalerer robusthed, kvalitet og soliditet.
Større, lettere, lækrere
Den nye Mégane er 4,30 meter lang, har en akselafstand på 2,64 meter, og er mere rummelig end den nuværende Mégane. I sig selv bemærkelsesværdigt, fordi den samtidig er blevet hele otte kilo lettere end forgængeren.
Det udvendige design er væsentlig mere stramt og sportsligt end den nuværende Mégane. Sporvidden er 1.55 meter, og med en stejl taglinje bagtil, brede ”hofter”, og en dynamisk og sportslig front, er det en bil, der taler til følelserne. Indvendigt fortsætter Mégane i den nye Renault Lagunas fodspor. Kvaliteten er i top og materialerne er lækre at se på og røre ved. Men vigtigst af alt. Funktionaliteten er uovertruffet.
annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket
Find din nye
medarbejder her
effektivt, nemt og
hurtigt.
Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.
Det første man hæfter sig ved bag rattet er kombinationen af en analog omdrejningstæller, og det digitale centralt placerede speedometer. Men ellers fortsætter designlinjen fra Renault Laguna med enkle, overskuelige og intuitivt enkle instrumenter.
Blandt nyskabelserne er, at den nye Mégane kommer med hands free card og, at automatisk klimaanlæg er standard. En anden smart detalje er den automatiske håndbremse, der aktiveres når motoren slukkes. Når motoren atter tændes slippes bremsen ved et let tryk på gaspedalen – en intelligent løsning, der for første gang ses i segmentet og ikke findes hos nogle konkurrenter.
Med en bagagerums volumen på hele 405 liter er den nye Mégane blandt de mest rummelige i klassen, og der er masser af gennemtænkte løsninger i kabinen. Blandt andet mange små aflægningsrum i bunden af kabinen, som vi kender fra blandt andet Scenic og Grand Modus.
På landevejen sikrer en lang række nye tiltag, at bilen er blevet endnu mere dynamisk. Blandt andet introduceres et helt nyt servosystem, der gør styringen langt mere direkte og sportslig. Ud over dette har Mégane klassens mest effektive bremser. Kombinationen af ventilerede skivebremser med 296 mm foran og 260 mm bagved gør, at den nye Mégane blot skal bruge 37 meter på at bremse ned fra 100 km/t.
Partikelfilter er standard
Motorudvalget i den nye Mégane er imponerende. Det består af seks dieselmotorer og fem benzinmotorer. På dieselsiden er der flere nyskabelser. Først og fremmest er partikelfilter nu standard på alle dieselmotorer.
Blandt de seks dieselvarianter er der både gamle kendinge og nye bekendtskaber. De tre 1,5 Dci baserede motorer på hhv. 85, 105 og 110 hk er blevet suppleret med en 90 hk diesel. Alle udmærker de sig ved at være særdeles brændstoføkonomiske, og have et CO2 udslip på under 120 gram pr. km.
En nyhed er den højtydende 130 hk dieselmotor, der takket være den nyeste forbrændingsteknologi kombinere høj ydelse med lavt forbrug. Momentet på 300 Nm er til stede ved imponerende lave 1750 omdr/min og CO2 udslippet er på blot 135 gram pr. km.
De fire motorer suppleres senere af en 160 hk dCi motor med manuel gearkasse og en 150 hk dCi med automatisk transmission.
Mange benzinmotorer
På benzinsiden er der også bemærselsesværdige nyheder. Ud over to 1,6 liters motorer på hhv 100 og 110 hk, er der debut til to turbomotorer. Den mindste er en 1,4 liters TCe motor ( Turbo Control efficiency). Den har kræfter som en traditionel 1.8 liters motor (130 hk), moment som en normal 2.0 liters motor (190 Nm), men et forbrug, der er typisk for en 1,6 liters benzinmotor.
Ønsker man en 2.0 benzinmotor er der to valg. Den traditionelle 2.0 motor på 140 hk, der blandt andet genkendes fra den nye Laguna eller en 2.0 TCe motor, der yder hele 180 hk.
Sikkerheden som altid i top
Renaults ekspertise indenfor sikkerhed fornægter sig ikke i den nye Mégane, der bliver den sikreste bil i sit segment. Renault forventer ikke alene, at den får fem stjerner i EuroNCAP testen. De forventer også, at det bliver den bil i verden med det højeste antal point i EuroNCAP testen nogensinde.
Den aktive sikkerhed i bilen omfatter blandt andet selehuskere på alle fem pladser, dæktryksovervågning, og ESP er naturligvis standard.
Med hensyn til den passive sikkerhed har man udviklet deformationszonerne med en ny type stål, der bedre absorberer belastningerne i forbindelse med et uheld. Seks airbags er naturligvis også standard.
Den nye Renault Mégane introduceres i visse europæiske lande allerede fra november, mens den danske premiere er henlagt til et stort Åbent Hus arrangement hos de danske Renault-forhandlere den 24.-25. januar 2009.
Det er endnu for tidligt at sige noget om de danske priser på den nye Renault Mégane.