Jan Magnussen - Foto: Kim IgelDet star­tede skidt, men endte godt for Jan Magnussen. Sådan ly­der kon­klu­sionen ef­ter en weekend med op- og nedture for Team Den Blå Avis’ DTC-favorit. Efter at have sikret pole position i lørdagens kvalifi­kation, havare­rede motoren i BMW’en under søn­dagens op­varm­ning. Mekanikerne nåede at skifte motoren på 50 minut­ter, så Mag­nus­sen var klar nøjagtigt inden første løb. Første løb blev dog uden point, da en raceincident med Michel Nykjær kostede en knæk­ket sporestang i forhjulsophænget.

- Jeg havde en fantastisk bil, og det var helt utroligt, at mekanikerne nåede at sætte en ny motor i. Desværre havde den en mindre elek­trisk fejl, så den ikke kunne give gas hele tiden. Oven i det snitter Michel Nykjær og jeg lige nøjagtig hinanden, så jeg må udgå. Jeg ærg­rer mig selvfølgelig over de mistede point i første løb, men jeg ærgrer mig mere over, at jeg ikke kunne give gutterne en sejr som tak, siger Jan Magnussen om mekanikerne fra både DTC- og Spider-teamet.

I andet løb, hvor Magnussen starter som nummer 20, kører han sig frem til en sjetteplads – på en bane, der er notorisk kendt for at det er svær at overhale på. Men et større uheld i begyndelsen af løbet betyder, at Magnussen rykker frem i rækkerne. Slutplaceringen bety­der, at han starter som nummer 13 til søndagens finaleløb.

- Jeg har et rigtig godt finaleløb med masser af godt ræs, og bare lige en enkelt omgang mere, så havde jeg nok været på podiet. Trods det, at jeg ikke får scoret point i første løb, så er det alt i alt en god weekend, hvor vi har fået skruet en rigtig hurtig bil sammen, som kunne holde farten hele vejen igennem. Det ser godt ud i me­sterskabet, selvom jeg er kommet et par point efter Tom Pedersen, siger Jan Magnussen, der i mål blot er 0,099 sekund efter Robert Schlünssen.

Martin Jensens op- og nedtur

Martin Jensen - Foto: Kim IgelMartin Jensen har en blandet weekend. Efter at have sat tempoet i lørdagens træning, skulle Albertslund-køreren starte som nummer tre i søndagens første løb. Her ender han også som nummer tre i et løb, hvor der bliver gamblet om at køre på regnvejrsdæk eller slicks. I andet løb bliver Jensen involveret i uheldet i starten, da en konkur­rent rammer hans forhjul. Som med Magnussen koster berøringen en knækket spore­stang, og løbet er ovre. Trods uheldet starter Jensen som nummer otte i dagens finaleløb, og den placering holder han også i mål.

- Alt går som planlagt i første løb, hvor jeg kommer forbi Kristian Poulsen og ligger lige bag min teamkammerat. Han mangler så lidt power, og vi bliver enige om, at jeg skal køre forbi ham, men da er Robert Schlünssen desværre kommet forbi, og ham når jeg ikke. Thompson på slicks når også forbi mig, men jeg slutter treer, hvilket er gode point til min konto og til teammesterskabet.

- I andet løb starter jeg på yderbanen og forsøger at holde mig der, for ikke at blive rodet ind i noget ballade på indersiden. Men et par stykker kører sammen, og jeg bliver revet med. Det koster så spo­restang nummer to for teamet denne weekend, og jeg må se resten af ræset fra pitten.

Til finalen starter Martin Jensen takket være tredjepladsen i første løb som nummer otte – en placering, han også holder i mål.

- I starten af løbet holder jeg mig igen på ydersiden, og denne gang går det lidt bedre. Jeg må lukke Jens Edman forbi, men jeg kører efter at komme i mål, selvom mit rat står skævt efter uheldet i andet løb. Undervejs i løbet bliver min motor for varm, og jeg må slække lidt på farten, men ender som nummer otte tæt efter Henrik Lundgaard og James Thompson, så det er jeg ganske godt tilfreds med.

Toppen i finaleløbet ved Copenhagen Racing Grand Prix på Sturup Raceway

1 Kristian Poulsen
2 Tom Pedersen
3 Robert Schlünssen
4 Jan Magnussen
5 Jens Edman
6 James Thompson
7 Henrik Lundgaard
8 Martin Jensen
9 Peter Ager
10 Michael Carlsen

Toppen i den samlede stilling efter sjette af otte afdelinger:
 
1 Tom Pedersen, BMW 320si E90, 225 point
2 Jan Magnussen, BMW 320si E90, 223
3 Henrik Lundgaard, Chevrolet Lacetti, 208
4 Michael Outzen, Chevrolet Lacetti, 202
5 Robert Schlünssen, Peugeot 407, 172
6 James Thompson, Honda Accord Euro-R, 160
7 Michel Nykjær, BMW 320si E90, 158
8 Jason Watt, Seat Leon, 141
9 Jens Edman, Peugeot 407, 137
10 Kasper Jensen, BMW 320si E90, 115
11 Kristian Poulsen, BMW 320si E90, 106
12 Martin Jensen, BMW 320si E90, 95