Da Mercedes' store ML offroader blev Euro NCAP testet i 2002, opnåede den kun fire stjerner på grund af en halvlunken frontaltest (9,6 point af 16 mulige).
Fodgængertesten var kun til en enkelt stjerne. Det sidste punkt har Mercedes ikke kunnet forbedre på den nye udgave. Det har Audi Q7, Nissan Pathfinder og Volvo XC90 gjort bedre i klassen, alle med to fodgængerstjerner. Frontaltesten er med 14,0 point kun overgået af VW Touareg, der tidligere opnåede 14,47 point. Flot for så store og tunge biler.
ML-klassen har som standard knæairbag og desuden Mercedes Pre-Safe sikkerhedssystem, som på forhånd registrerer, når en kollision er forestående, men for ikke at sløre bilens reelle kollisionssikkerhed, var dette system frakoblet under testen.
Mercedes automatiske system til frakobling af passagerairbag var ikke monteret på testbilen. Uden det, kan frontairbaggen ikke frakobles. Informationerne om faren ved at placere børn på forsædet, var utilstrækkelig.
FDMS kommentar: Bilen klarer sig for dårligt, når det gælder fodgængersikkerhed. Knæairbag er standard i førersiden, den gavner.