Frontaltesten er med 14,0 point kun overgået af VW Touareg i samme klasse af store offroadere. Da Mer­ce­des' store ML offroa­der blev Euro NCAP testet i 2002, op­nå­ede den kun fire stjerner på grund af en halvlunken frontaltest (9,6 point af 16 muli­ge).

Fodgængertesten var kun til en enkelt stjer­ne. Det sidste punkt har Mercedes ikke kunnet forbedre på den nye ud­gave. Det har Audi Q7, Nissan Pathfinder og Volvo XC90 gjort bedre i klassen, alle med to fodgængerstjerner. Frontaltesten er med 14,0 point kun overgået af VW Touareg, der tidligere opnåede 14,47 point. Flot for så store og tunge biler.

ML-klassen har som standard knæairbag og desuden Mercedes Pre-Safe sikkerhedssystem, som på forhånd registrerer, når en kollision er fore­stående, men for ikke at sløre bilens reelle kollisionssikkerhed, var dette system frakoblet under testen.

Mercedes automatiske system til frakobling af passa­gerairbag var ikke monteret på testbilen. Uden det, kan frontair­bag­gen ikke fra­kob­les. Informationerne om faren ved at placere børn på forsædet, var util­strækkelig.

FDMS kommentar: Bilen klarer sig for dårligt, når det gælder fodgæn­ger­sikkerhed. Knæairbag er standard i førersiden, den gavner.