Renault i test Siden Euro NCAP ind­ledte sine skrappe kol­lisions­tests i 1997 har bilfa­brikanterne oppet sig gevaldig. Frygten for en dårlig Euro NCAP karakter og ønsket om en fem­stjernet top­karakter, har nu gjort bilerne så sikre, at 97 % af de testede biler nu opnår fire eller fem stjerner.

Der er derfor nu grund til at skærpe testen, bilfabrikkerne får ikke lov til at hvile på laurbærrene.

Et kritikpunkt er, at for mange biler er unødvendig hårde mod bløde trafikanter, der måtte komme i vejen for bilen. Euro NCAP-testen har en specialtest, hvor der maks. kan gives fire stjerner. Blandt årets testede biler har kun 67 % opnået to stjerner.

Topkarakteren, fire stjerner, har kun én bil nogensinde opnået, nem­lig Citroën C6, der har en speciel aktiv frontbeskyttelse. Fod­gæn­ger­testen kommer frem­over til at blive en del af den samlede karakter.

Freelander i EuroNCAP-testDet samme sker med bilernes evne til at modvirke piskesmæld­ska­der. Denne test har været længe under­vejs, men nu kom­mer den og vil indgå i resultatet for for­sædepas­sa­gererne.

Euro NCAP tager nu også fat på at ind­bygge aktiv sik­kerhed i testen. Altså bilens evne til at undgå at blive ind­blandet i en ulykke. Derfor vil stan­dardmonterede nye teknologier også tælle med, f.eks. den vigtige, elek­troniske stabilitetskontrol, ESC. De første resultater for biler testet under det nye vurderingssystem vil blive offentliggjort i februar 2009 og nær­me­re oplysninger om testkriterierne offentlig­gøres senere i år.

Den samlede topkarakter for Euro NCAP vil fortsat være fem stjerner.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.