Bugatti - Volks­wa­gen­koncernens super­luk­susmærke - bygger for ti­den på en udgave af Veyron 16.4 som Road­ster, hvor du kan af­mon­­­tere taget.

Efter de se­neste oplys­ninger er der tale om en ny su­per­­sports­vogn, hvor taget kan aftages - en model med en top­fart på ikke mindre end 407 km/t. Dog skal man regne med, at hvis ta­get aftages er top­farten "kun" 360 km/t - en oplevelse, jeg godt kan være foruden.

Og hvis en regnskylle pludselig skulle vælte ned over bilen har ingen­iør­erne konstrueret en nødtag - normalt gemt af vejen i bagage­rum­met, men ved regnvejr hentes det aut. frem. Det er dog kun tilladt at køre 130 km/t med dette nødtag.

Det er en del kun­der som har ønsket denne åbne model, og for at imødekomme dette kun­deønske, har kon­struktørerne været nødt til at udvikle om­fangs­rige nykon­struk­tioner.

I en åben model er det altid vigtigt at sikre sig, at den kan overholde de meget strengere krav til såvel sikkerhed og stivhed. Derfor er mo­dellen sikret ekstra gennem sidesveller langs modellens sider lige­som midtertunnellen er forstærket. B-søjlerne er ligeledes ekstra forstær­ket.

Mange nykonstruktioner

Under midtertun­nel­len sikrer en carbon-plade, at modellens vejgreb forbliver intakt - selv under de store hastig­heder. Og over alt på modellen har man an­vendt mate­rialer, der gør modellen så let som muligt.

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport er som sin forgænger kun be­reg­net for kun­der, der har pengepungen i orden. Når Molsheimer-modellen til næste år i marts kan erhverves, bliver det til den nette sum af 1,4 millioner euro - vel at mærke før moms og andre afgifter. Og det er med garanti en pris, der udelukker indregistrering i Danmark.

Og netop den høje pris, har fået fabrikanten til kun at planlægge en produktion på 150 enheder. Nr. 1 vil blive udloddet til et særligt vel­gørende for­mål, mens produktionsnummerene 2 til 50 er forbeholdt nu­værende Bugatti-kun­der. Tilbage er der så 100 enheder, så er du in­teresset, så kig ind på www.bugatti.com.