Bugatti - Volkswagenkoncernens superluksusmærke - bygger for tiden på en udgave af Veyron 16.4 som Roadster, hvor du kan afmontere taget.
Efter de seneste oplysninger er der tale om en ny supersportsvogn, hvor taget kan aftages - en model med en topfart på ikke mindre end 407 km/t. Dog skal man regne med, at hvis taget aftages er topfarten "kun" 360 km/t - en oplevelse, jeg godt kan være foruden.
Og hvis en regnskylle pludselig skulle vælte ned over bilen har ingeniørerne konstrueret en nødtag - normalt gemt af vejen i bagagerummet, men ved regnvejr hentes det aut. frem. Det er dog kun tilladt at køre 130 km/t med dette nødtag.
Det er en del kunder som har ønsket denne åbne model, og for at imødekomme dette kundeønske, har konstruktørerne været nødt til at udvikle omfangsrige nykonstruktioner.
I en åben model er det altid vigtigt at sikre sig, at den kan overholde de meget strengere krav til såvel sikkerhed og stivhed. Derfor er modellen sikret ekstra gennem sidesveller langs modellens sider ligesom midtertunnellen er forstærket. B-søjlerne er ligeledes ekstra forstærket.
Mange nykonstruktioner
Under midtertunnellen sikrer en carbon-plade, at modellens vejgreb forbliver intakt - selv under de store hastigheder. Og over alt på modellen har man anvendt materialer, der gør modellen så let som muligt.
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport er som sin forgænger kun beregnet for kunder, der har pengepungen i orden. Når Molsheimer-modellen til næste år i marts kan erhverves, bliver det til den nette sum af 1,4 millioner euro - vel at mærke før moms og andre afgifter. Og det er med garanti en pris, der udelukker indregistrering i Danmark.
Og netop den høje pris, har fået fabrikanten til kun at planlægge en produktion på 150 enheder. Nr. 1 vil blive udloddet til et særligt velgørende formål, mens produktionsnummerene 2 til 50 er forbeholdt nuværende Bugatti-kunder. Tilbage er der så 100 enheder, så er du interesset, så kig ind på www.bugatti.com.