Testen af 2009 CTS-V, kun produceret i et begrænset antal, nær­mer sig afslut­ningen. Resultaterne tyder på, at Cadillacs kommen­de sports­sedan går ind i stratosfæren af ver­dens mest højt­ydende biler.

  • Certificeret til 564 hk (415 kW).
  • Accelerationstiden er toppen blandt V-8 sedans: 0-100 km / t på 4,2 sekunder.  
  • 6,2-liters LSA turbolader præsterer 747 Nm i drejningsmo­ment.

Cadillac meddeler, at den helt nye 2009 CTS-V, med sin 6.2-liters LSA turbolader, har opnået en DIN-certifi­ceret topydelse på 564 hk (415 kW) ved 6100 omdr./min og 747 Nm i drejnings­moment ved 3800 omdr./min. acce­lerationen menes at være den hurtigste for en V-8-drevet sedan, der i øjeblikket er i produktion: 0-100 km/t på kun 4,2 sekunder, og CTS-V klarer en kvart mile på12 sekunder ved 188 km/h.

CTS-V er mere end bare kræfter, der forefindes ligeledes en omfat­tende liste af tekniske og designmæssige forbedringer, herunder Ma­gnetic Ride Control og en ny automatisk transmission med rat gear­skift. Cadillac var pione­rer på "Magnetic Ride Control" verdens hur­tigst reagerende affjed­ringssystem, i 2004. Den nye CTS er ud­sty­ret med en ny version af denne teknologi, der gør det muligt at opnå en bemærkelsesværdig stor spænd­vidde fra ekstrem høj yde­evne til smi­dig kørsel på lande­vejen, som det forventes af en pre­stigefyldt luk­sussedan.

CTS-V forvalter kraf­ten via en ekstrem robust transmission. Bilens diffe­rentiale­spær­re er lavet af støbejern for at modstå bilens enorme kræfter, tunin­gen gi­ver fremragende stabilitet ved høj hastighed og behagelig at manøv­rere ved lav hastighed. Drivakslen er ekstra kraf­tig og hjulle­jerne er afstivet og styrket for at kunne klare bilens be­mærkel­ses­værdige kraft. Trækakslerne er asymmetriske, et design der sikrer lydefri yde­evne.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til arcurios hjemmeside - med gaveidéer til autofolket

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


"CTS-V repræsente­rer hele udvidelsen af vores design, teknologi og yde­evnekapacite­ter," sagde Jim Taylor, Cadillac generel manager. "V-serien overgår den prisbelønnede CTS sport sedan, og hæver den op i klubben af verdens mest eksklusive og gedigne biler."

I testen den 8. maj på Tysklands berømte Nürburgring, gennem­førte den nye 2.009 CTS-V omgan­gene på den legendariske Nord­sløjfe på 7:59.32. Den­ne ”blæ­re tid” er den hurtigste tid no­gen­sinde, der er of­fentligt doku­mente­ret, for en produktions sedan på fabrik-specifi­ce­rede  lande­vejs­dæk.   

Et af de realistiske mål for Cadillac teamet er at gøre CTS-V til ver­dens hurtigste produktions-sedan og som en del af det overordnede mål at gøre V-serie Cadillac til det ultimative udtryk for ydeevne og teknologi.