Med en andenplads til Timo Glock i F1-løbet i Ungarn, viser det unge Toyota team, at de stille og roligt er ved at etablere sig i toppen af Formel 1.Toyota er i gang med teamets hidtil bed­ste Formel 1-sæson. Efter 11 af årets 18 løb be­sætter Toyota fjerde­pladsen i kon­struktør-VM – kun over­gået af de klassiske team Fer­rari, McLaren-Mer­cedes og BMW-Sauber. En stærk præstation af feltets yngste team. Mens Ferrari og McLa­ren har væ­ret med i Formel 1 henholdsvis 59 og 43 år, er Toyota i gang med teamets blot syvende sæson i motor­sportens konge­klas­se.

“De tre førende team kan vi endnu ikke udfordre,” siger Toyota Mo­tor­sports præsident John Howett. “Og kampen i midterfeltet er uhyre hård. Vi er stolte af, at vi kørte ind i anden halvdel af sæsonen foran team som Renault, Red Bull, Williams og Honda.”

Toyotas stærke 2008-sæson er resultatet af en målrettet indsats af tea­mets ingeniører og kørere. “Lige fra starten var det klart, at vores 2008-model, TF108, havde en bedre balance og var mere pålidelig end for­gæn­geren,” siger Panasonic Toyota Racings chassischef Pa­scal Vas­selon.

Med en andenplads til Timo Glock i F1-løbet i Ungarn, viser det unge Toyota team, at de stille og roligt er ved at etablere sig i toppen af Formel 1.Samtidig har tea­mets kørere, Jarno Trulli (Italien) og Timo Glock (Tyskland) impo­neret. “Jar­no kører sin hidtil bedste sæson for os,” siger John Howett. “Han sco­rede en række top-3 placeringer for os i 2005, men i år er han re­elt endnu mere kon­kurrencedygtig. Timo har bragt ny entu­si­asme ind i teamet, og han er uhyre populær. Han ar­bejder hårdt, er helt nede på jorden – og så er han hurtig. Alle elsker en hurtig racerkører,” si­ger Howett om den unge tysker, der scorede en fornem andenplads i week­endens grandprix i Un­garn.

“Vi udvikler løbende vores Formel 1-racer TF108, og vi satser fortsat på at score point i hvert eneste løb – og nu har vi et konkret mål, som er fjer­depladsen i konstruktør-VM!”, siger Howett.
“Vi er i gang med en rigtig god sæson, men det er klart, at vi stræber end­nu højere,” fortsætter præsidenten for Toyota Motorsport. “Vi er med i Formel 1 for at vinde – dét er stadig det ultimative mål!”

Fakta 1:
STILLINGEN I KONTRUKTØR VM EFTER UNGARNS GRAND PRIX:  POINT

  1. Ferrari  111
  2. McLaren-Mercedes 100
  3. BMW  90
  4. Toyota  35
  5. Renault  31
  6. Red Bull  24
  7. Williams- Toyota 16
  8. Honda  14
  9. Toro Rosso Ferrari 8
  10. Force India Ferrari 0
  11. Super Aguri Honda 0

Fakta 2:

DEBUT-ÅR FOR FORMEL 1-TEAM:

  • 1950: Ferrari
  • 1964: Honda
  • 1966: McLaren
  • 1969: Williams
  • 1977: Renault
  • 1985: Toro Rosso (som Minardi)
  • 1991: Force India (som Jordan)
  • 1992: BMW (som Sauber)
  • 1997: Red Bull (som Stewart)
  • 2002: Toyota

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Monk Biler A/S hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send sam­tidig en lille hilsen.