Mike Rockenfeller er team-kammerat med Tom Kristensen (i baggrunden). Rockenfeller blev i år nr. 4 i Le Mans og var en del af det næstbedste Audi-hold mens Tom K som bekendt vandt Le Mans for ottende gang. De møder hinanden i Copenhagen Historic Grand Prix.Breaking News: Mike Rocken­feller kører i Fælled­parken.

Blot et par dage inden Copen­hagen Historic Grand Prix løber af stab­len (det sker her i week­enden den 2. - 3. august) har arrangø­rerne af Grand Prix’et fået en ”last minute” til­melding fra ingen ringere end Audi fa­brikskøreren Mike Ro­ckenfeller.

24 år gammel er Rockenfeller fra Tyskland en af de unge kørere, som Audi fabriksteamet satser målrettet på at få helt til tops i sporten. Og det sker med raketfart: I 2008-udgaven af 24-timers Le Mans scorede Rockenfeller 4. pladsen i den næstbedst placerede Audi R10 TDI. Som bekendt blev løbet vundet af team-kammeraten Tom Kri­stensen og hans hold.

Rygtet har spredt sig
Grand Prix’ets omdømme og ikke mindst deltagelsen af det store antal stjernekørere har spredt sig som en løbeild i Europa. Men det er normalt en langvarig proces at gøre historiske racerbiler klar og bringe dem til start.

Laguna Rapier fra 1937 er en af de ganske få Lagonda’er som fabrikken byggede som registrerede til race. Den kører kun ét løb om året – på billedet i Le Mans 2006 – i år er det ene løb Copenhagen Historic Grand Prix.Men schweizeren Heiko Ostmann fik nys om begivenheden og har på rekordtid fået gjort sine biler klar til start – inklusive en prominent kører i form af Ro­cken­feller.

Ungt motorsports ikon
Mike Rockenfeller er et ægte motorsports-ikon, symbolet på en ung fremadstormende racerkører, som trods sin unge alder har opnået imponerende resultater: I 2004 og 2005 vandt han Porsche Car­rera Cup’en og i 2005 tog han desuden sejren i GT2-klassen i 24-timers Le Mans. Samme år blev Lars Erik Nielsen og Thorkild Thyrring nr. 6 i GT2-klassen – det sætter Rockenfellers præstation i et særligt per­spektiv.

I 2006 vandt tyskeren FIA GT Mesterskabet, 24-timers løbet på Nür­burg­ring og GT2-klassen i 24-timers løbet på Spa-Francorchamps.

Audi fabrikskører
I 2007 debuterede Rockenfeller som Audi fabrikskører i det tyske stan­dardvognsmesterskab, DTM, og glimrede ved at blive nr. 3 i blot sit andet DTM-løb. I år har han som nævnt deltaget i 24-timers Le Mans på Audis fabrikshold og opnåede 4. pladsen efter de to Peu­geot-racere, der fulgte i baghjulene på Tom Kristensens vinder-Audi.

Rockenfeller er i sagens natur endnu en stjernekører i ”CHGP” – og han bringer for øvrigt antallet af Le Mans sejre repræsenteret i Kø­benhavn op på imponerende 27.

Bilerne, som Heiko Ostmann bringer til København, er ikke mindre imponerende.

CHGP valgt som ”årets løb”
I Copenhagen Historic Grand Prix skal Mike Rockenfeller dele denne Porsche 914/6 GT gr. 4 fra 1971 med dens ejere, Heiko Ostmann.Der er tale om yderst sjældne biler. Først af alt en Lagonda Rapier Le Mans racer fra 1937, som Ostmann selv skal køre i klassen for de ældste biler (før 1947). Lagondaen er den ene af blot et par eksem­plarer, som fabrik­ken registrerede som racerbiler, bl.a. fordi de hav­de kompres­sor på de­res 4-cylindrede maskiner. Det frem­bragte en efter datidens for­hold kolossal effekt på 150 hestekræfter – og da bilen blot vejer 600 kg, var den i stand til at hamle op med mange af de meget kraftigere racere. Ostmann kører kun ét løb med den om året, første gang efter at bilen var blevet restaureret, var i Le Mans i 2006 og i år er det altså i København.

Porsche i Royal Pro-Am
Desuden medbringes en Porsche 914/6-GT, som Ostmann og Ro­cken­feller kører i Royal Pro-Am klassen og som Ostmann også vil lufte i den såkaldte GTC+GT klasse. Bilen er fra begyndelsen af 1970’erne og ombygget til ”gruppe 4”. Gruppe 4 svarer til gr. 2 for standardvogne, men Porschen er en sportsvogn og hører derfor til i en anden kategori. Heiko Ostmann er kun dens tredje ejer, han over­tog den i 2002, satte den tilbage i sin oprindelige stand og kørte historisk Le Mans med den i 2004.

En af to i hele verden
Der findes kun to eksemplarer af denne Porsche Fabcar GTP. Den ene er i USA, den anden kører i Copenhagen Hostoric Grand Prix i denne weekend.Endnu mere speciel, men knap så gammel er den sidste af de tre biler, Ostmann bringer til København. Det er en såkaldt Porsche Fab­car GTP bil fra sidst i 1980’erne. Den er så sjælden, at der kun eksi­sterer to eksem­plarer i verden – den ene er i USA og den anden ejes af Heiko Ostmann.

Bilen ligner en af de berømte Porsche 962 racersportsvogne, som domi­nerede Gruppe C VM og de amerikanske IMSA mesterskaber i 1980’erne. Dengang havde man også etableret en såkaldt GTP-light klasse, hvor for­skellen på de almindelige GTP-biler, som kørte i me­sterskabet, mest var manglen på turbolader. Ostmanns Porsche, som blev bygget af Fabcar, er derfor i princippet en Porsche 962, blot uden turbo. Bilen havde stor suc­ces og sluttede sin karriere ved at blive nr. 2 i det amerikanske GTP mesterskab i 1994. I København kører den præsen­tation sammen med de øvrige Le Mans biler og spændende racersports­vogne.