Ny Opel har netop haft verdens­premiere på London Motor Show. Bilen kommer til Dan­mark i januar 2009.

Opel Insignia vises i disse dage for første gang for offentligheden på London Motor Show. Med afløseren for den nuværende Vectra in­tro­du­cerer Opel et nyt designsprog og en række teknologier, der ikke tidli­ge­re er set i denne klasse. 

Formgivningen af Insignia kan bedst beskrives som skulpturelt de­sign kombineret med tysk præcision – et mantra som fremtidens an­dre ny­he­der fra Opel også skal leve op til. Insignia bringer forny­else i klassen med et sportsligt coupédesign, der ikke ødelægger pladsfor­holdene i kabinen. Insignia har tre centimeter bedre ben­plads ved bagsædet end Vectra. Insignia er også særdeles aero­dy­namisk med en Cw værdi på kun 0,27, hvilket hjælper til god brænd­stoføkonomi og lavt støjniveau. Begge kar­rosserivarianter har sam­me længde 4.830 mm og samme akselafstand på 2.737 mm.   

De tyske Opel for­hand­lere får de første biler i slutningen af året, og Insignia ventes intro­duceret i Danmark i januar måned 2009 med et omfattende mo­torprogram bestående af syv forskellige ben­zin- og diesel­motorer. Alle motorer overholder Euro 5 standarden, og alle versioner får en­ten seks trins manuel gearkasse eller automatgear­kasse. Der fin­des fire benzinmotorer fra 115 hk til V6 med 260 hk og tre nye 2,0 turbo­dieselmotorer fra 110 hk til 160 hk med drejnings­moment fra 260 Nm til 350 Nm. I den nærmeste fremtid kommer en Ecoflex ver­sion med særlig lavt brændstofforbrug og CO2 emission.

Affjedring, nye ergonomiske sæder og masser af aflæggerum skal sikre, at Insignia bliver en komfortabel oplevelse på både korte og lange ture.

Opel præsenterer en række teknologiske nyheder i Insignia. Opel Eye kamerasystemet er i stand til at læse og huske vejskilte og ad­vare fø­reren, hvis bilen er på vej ud i rabatten eller over i den mod­satte vejbane. Hot Shot er en ny type sprinkler, der vasker ruden ren med varm sprink­lervæske. En ny version af Opels Adaptive For­ward Lighting (AFL) med ni forskellige lysprogrammer bliver også muligt udstyr til Insignia.

Insignia har et ny­ud­­viklet chassis, der giver mulighed for både for­hjuls- og firehjuls­trukne versioner. Insignia kommer således med et avanceret fire­hjuls­træk, der proaktivt er i stand til at justere trækket mellem for- og bagaksel alt efter, hvad der giver bilen størst stabili­tet og vej­greb.

Kombinationen af firehjulstræk og en nyudviklet FlexRide undervogn med Adaptive Stability sikrer, at bilens køreegenskaber tilpasser sig under­laget og kørestilen. Føreren kan også manuelt vælge mellem forskellige dynamiske indstillinger af undervognen. FlexRide kan også leveres til forhjulsdrevne versioner.

Med 5 døre rummer Insignia fra 500 liter bagageplads op til 1.465 liter, når bagsæderyglænet lægges ned, og der er skiåbning til kabi­nen. 5 dørs hatchback versioner har en stor andel af salget i Stor­bri­tannien og i Fran­krig, hvor 5 dørs Vectra har haft en andel af Vec­tra salget på hen­holdsvis 86 og 85 pct. Opel venter, at Insignia sal­get vil være mere ligeligt fordelt mellem de to modeller på de øvrige eu­ropæiske markeder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Insignia er designet og udviklet på General Motors europæiske de­sign­center i Rüssels­heim, hvor den også skal bygges. Fabrikken i Rüsselsheim er en af de mest avancerede bilfabrikker i verden. Pro­duktionsingeniører og designere har arbejdet sammen på udviklin­gen af bilen fra den første dag, og det har sikret et ekstraordinært højt kvalitetsniveau i alle faser af bilens udvikling.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.