Med et dy­namisk de­sign, et mere følel­ses­ladet interiør samt en helt ny farve­palette træder den nye SEAT Ibiza Sport­Coupé i karakter.
SEAT har netop vist den nyeste model, Ibiza Sport­Coupé, til offent­ligheden på London Motor Show. Ibiza Sport­Coupé er kronen på Ibi­za model­rækken. SEAT præsenterede allerede i maj måned 5-dørs versionen af den nye Ibiza, hvis design giver SEAT Ibiza et helt nyt og sportsligt ud­tryk.

Med den nye Seat Ibiza SportCoupé satser det spanske mærke stærkere end nogen sinde før på  dynamik og sportslighed. Den seneste model fra SEAT kombinerer et imponerende avantgardistisk design med dynamiske køreegenskaber og innovative motorer. Nye tilføjelser til denne serie er to kraftfulde dieselmotorer med 80 hk (1,4 TDI) og 90 hk (1,9 TDI). Hertil kom­mer, at Seat Ibiza SC er den første model i sin klasse, der kan leveres med den nye DSG-gear­kasse med hele 7 gear.

Sportsånd er et fast element i SEATs filosofi. Med den nye kompakte Ibiza SC, understre­ger det spanske brand end­nu engang sit dy­na­­miske image. Tillige har Ibiza SC agile kø­re­egenskaber uden, at man er gået på kom­pro­mis med kom­forten. Den sportslige design og kom­­promisløse kvalitet er to elemen­ter, der er med til at gøre den nye spanske model til no­get særligt. Da SEATs chefdesigner Luc Don­cker­wolke på Geneve Motor Show præsen­terede studiet "Boca­ne­gra" påviste han, at det er muligt at få sportslig æstetik og hver­da­gens praktiske gøremål til at gå op i en højere enhed. Den ende­lige ud­gave, SEAT Ibiza SC, udstråler samme kraft og person­lighed, som studiet.

Dynamisk design
Designmæssigt står den nyudviklede "Línea Dinámica" og det inno­vative "Arrow Design", med lav placering af forlygter og gitter i cen­trum og giver Ibiza SC et sporty udseende. Bagfra, er det særligt det markante skulder­parti med de integre­rede baglygter der er opsigts­­væk­kende. Designstilen under­streger således Ibiza SC som både kompakt og sensuel.

Også i Ibiza CS´ indre er der kredset for detaljen: interiørdesignet og cockpittets konstruktion, ventilationsdysserne og konsollen med en helt ny generation af radioer, bl.a. med mulighed for Bluetooth, vidner alt sammen om SEATs ihærdighed.  Det nye audio-system kan operere via satellit og betjenes via ratstammen.

Det nye DSG7 ses for første gang i dette segment. Sammenholdt med den 105 hk stær­ke benzinmotor (1,6 l) er resultatet en dyna­misk Ibiza med god sports­­ånd.  DSG-gearet i denne klasse er en helt klar konkur­rence­for­del for SEAT Ibiza.

Første klasses stan­dardudstyr
Den seneste genera­tion af Seat Ibiza havde et solidt stan­dardud­styr, dette er også tilfældet med Ibiza SC. Til standardudstyret hører bl.a. elektronisk stabilitets program (ESP), det såkaldte Hill Hold Con­trol, Mountain Driving og dæktryksensor. Derudover er der detaljer såsom tågeforlygter. Det er også muligt at bestille den nye Ibiza SC med Bi-Xenon forlygter med cornering lys, det førnævnte lyd-system med integreret Bluetooth interface eller en plug-in-tilslutning til en mobil navigationsenheden placeret i instrumentbrættet.

Sikkerhed optimeret
SEAT er i særdeleshed ble­vet rost for sikkerheden i den nye Ibiza. Således har modellen alle­rede høstet 5 stjerner hos Euro NCAP. Sær­ligt fremhæves den pas­sive sikkerhed og fodgængersikkerheden. Med den nye norm med side-air­bags vil den passive sikker­hed i den nye Ibiza SC være be­tydeligt forbedret. Samtidig er fodgængernes sikkerhed, takket være en særlig kon­struktion af motorhjelm og den forreste kofanger, ste­get væsentligt. Med disse flotte testresultater tager SEAT Ibiza et stort skridt på vejen mod at blive en af sin klas­ses sikreste modeller. Men den spanske model hviler ikke på lauer­bærene, sikkerheden bliver til stadighed udviklet og testet hos SEAT. Den nye SEAT Ibiza er således blevet testet på over to mil. km, før den blev sendt ud til forbrugerne.

Omfattende motor-program
Motor-programmet omfatter tre benzin-motorer og to diesel-moto­rer.  Benzinerne ud­gøres af en 70 hk (1.2), en 85 hk (1.4) og en 105 hk (1.6) TSI. Die­sel-motorerne er hhv. udstyret med 90 hk og 105 hk (1.9). Alle mo­deller er med 5 ma­nuelle gear. En und­tagelse er dog topversionen, 105 hk benzineren leveres med DSG7. Hele motor-pro­grammet er kendetegnet ved lavt brændstofforbrug og CO2-ud­slip. Diesel-mo­torerne udleder således begge under 120 g CO2 pr. km og benzi­nerne under 160 g/km. Seat Ibiza SC skabes på Martorell-fa­brikken ved Barcelona og er frem­stillet i tre versioner: Reference, Stylance og Sport.

De danske SEAT-entusiaster må dog væbne sig med en smule tål­modighed: Ibiza SC ventes på dansk grund i starten af 2009.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autocoms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.