Ford Euro­pas mest brænd­stof­økono­mi­ske model debu­terer i London.

På London Motorshow gør Ford Europas mest økonomiske bil nogen­sinde  - den nye Fiesta ECOnetic – sin entre med en overbevisende stil og helt nye niveau­er af lav CO2-udled­ning.

  • Verdenspremiere på den nye, ultra-lave CO2 Fiesta ECOnetic
  • Bekræftede officielle målinger viser et kombineret forbrug på 3.7 l. pr. 100 km og en udledning på kun 98 g/km CO2
  • 1.6-liters, 90 HK Duratorq TDCi med partikelfilter
  • Der er foretaget unikke ændringer, herunder en forbedret aerodynamik og dæk med lav rullemodstand.


Motoren på den nye Fiesta er en specielt kalibreret version af den kendte 90 HK 1.6-liters Duratorq TDCi, som kombineret med parti­kelfilter er Fords mest økonomiske Fiesta og kører 100 km på kun 3,7 liter brændstof ved blandet kørsel.

Den imponerende brændstoføkonomi er matchet med en klas­se­le­dende CO2-udled­ning på 98 gram pr. kilometer – og giver Fiesta ECOnetic den gule fører­trøje i sit segment, når det drejer som om mindst mulige udled­ning af CO2.
I forhold til den tidligere Fiesta 1.6-liters TDCi, vil Fiesta ECOnetic over 20.000 km bruge 160 liter mindre brændstof og tilbyder iøjne­faldende og reelle besparelser ved daglige kørsel. Et vigtigt argu­ment i en tid med stadig stigende brændstofpriser.
Ved landevejskørsel er brændstoføkonomien endnu bedre - Fiesta ECOnetic kræver kun 3,2 liter til 100 kilometer. Men effektiviteten er ikke sket på bekostning af køreglæden eller ydeevnen. Fiesta ECO­netic når 0-100 km/t på 12,3 sekunder og har en tophastighed på 178 km/t.
Dette skyldes at Fiesta har fået samme opmærksomhed på detal­jerne som tidligere ECOnetic modeller ved blandt andet dæk med lav rullemod­stand, forbedret smøremidler, en sænket kørehøjde og fo­kus på detaljer, som alt sammen er med til at forbedre aerodyna­mik­ken – og dermed opnå den lavest mulige CO2-udledning samt et lavt brændstofforbrug.

Samtidig er dæk med lav rullemod­stand i en økonomisk 175/65 R14 profil, et højere gear­udveksling og specielle smøremidler en effektiv hjælp til ydeev­nen. Sammen med partne­ren BP, har Ford til ECOnetic modellerne udviklet smøremidler med lav viskositet og friktion til transmission og motor.
Det er ændringer som disse, der skaber Fiesta ECOnetics klasse­le­dende effektivitet, uden at det går ud over køreoplevelsen, design eller funktionaliteten, som er nogle af Ford Fiestas kerneværdier.
At Fiesta ECOnetic debuterer på London Motorshow er ingen tilfæl­dighed – den ultra-lave CO2-udledning vil fritage den fra de engelske vejafgifter.
Trods en forbedret sikkerhed og lydisolering har den omfattende brug af højstyrke stål og fokus på vægtbesparelser, reduceret væg­ten af den nye Fiesta med 40  kg sammenlignet med den tidligere model.

Det er ikke kun ECO­netic versionerne af den nye Fiesta, der nyder godt af Ford Europas indsats om­kring en god bæredyg­tighed – en­hver ny Fiesta er udsty­ret med ’Electric Power Assist Stee­ring’ (EPAS) som uden at kompro­mittere køredynamik eller styring, bruger langt mindre brænd­stof og motorkræft end et almindeligt hydraulisk power styringssystem.
Det store fokus på bæredygtighed har ikke kun konsekvenser på den nye Fiestas udvikling, men også på faciliteter bag fremstillingen. Fords Dagenham Diesel Center i Storbritannien producerer Duratorq TDCi-motorer til den nye Fiesta og får al elektricitet fra vedvarende energikilder, med to dedikerede vindmøller og planer om en tredje. Ford efterspørger også vedvarende elektricitet til at dække hele ener­gi-behovet på fabrikken i Køln i Tyskland, hvor Fiesta produce­res. Gennem dette initiativ, vil Ford reducere CO2-emissionen med 190.000 tons om året.
Dr. Wolfgang Schnei­der, Vice President, Legal, Governmental and Environmental Affairs,  Ford Europa udtaler; "Den nye Fiesta er det stærkeste eksempel på Ford Europas engagement og investeringer i bæredygtig mobilitet. Fiesta ECOnetic er et lækkert og stilrent valg for kunder, som ikke ønsker at gå på kompromis, da Fiesta samtidig har segmentets laveste CO2-udledning og reelle brændstofbespa­relser."

Ny Fiesta ECOnetic lanceres i hele Europa senere på året og bliver den tredje model i den europæiske ECOnetic portefølje, der allerede inklude­rer en Ford Mondeo ECOnetic med 139 g/km CO2 og en Ford Focus ECOnetic med 115 g/km CO2.

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.