Rick Wagoner . CEO hos GMGM skærer ind til benet

General Mo­tors Corp. sagde forleden, at man vil afske­dige medar­bej­dere, nedskære pro­duk­tionen af vans og trucks samt helt annullere divi­den­den. Samti­digt låner man et sted mellem 10 og 15 milliarder dkr. for at imødegå resul­ta­terne af det nordamerikanske vigen­de auto­mo­bilmarked.

Og på lidt længere sigt går man efter at låne 75 milliarder dkr., der skal dække tab men også være med til at finansiere den turnaround, der skal til for at få den engang så magtfulde automobilgigant i USA på benene igen.

GMs øverste chef Rick Wagoner udtalte i en radioudsendelse myntet på alle GMs ansatte, at planen ikke går ud på at overleve, men at vin­de. Desværre ser det for os andre ud til, at GM befinder sig på ran­den af en konkurs, og at koncernen muligvis allerede er insol­vens.

Chief Operating Officer Fritz Henderson Fra en anden i GMs ledelse - Chief Operating Officer Fritz Henderson - lyder det, at man både i USA og i Canada vil skære 20 % i alle lønninger inden for koncer­nen. I alt beskæftiger GM om­kring 40.000 medarbejdere nævnte ste­der.

Han nævner samtidigt, at GM skærer ned i produktionen af trucks samt i selve kapaciteten - fra 300.000 til 150.000 enheder, og det er allerede betydeligt mere end man meld­te ud med i juni må­ned, hvor man holdt sin årlige gene­ralfor­samling.

Det kommer til at gå ud over steder som Janesville, Wis. - Oshawa, Ontario - Silao, Mexico og Moraine, Ohio, hvor man vil se en masse medarbejdere miste deres job - både hos GM men også hos under­leverandørerne. 

Flere kilder inden for finansverdenen spekulerer i, at GM vil begære sig konkurs, men det afviser Rick Wagoner som værende helt uden for planerne.

GM suspenderer også den årlige dividende på 1$ med øjeblikkelig virkning, og denne lille manøvre vi give $800 millioner i kassen, hvor de er hårdt tilrængt. En sådan begivenhed har man ikke set iværksat hos GM siden 1922.

Når det går så galt hos GM, skyldes det i svigtende salg - ikke mindst på grund af de voldsomt stigende oliepriser. GMs salg af SUV og truck er faldet med 21 % - og det er gået stærkt, for kunderne er flygtet fra de tunge biler stort set fra den ene dag til den anden. Og så er det ingen hemmelighed, at koncernen nu gennem flere år har kæmpet for atter at blive en sund og økonomisk velfungerende koncern.  

GMs aktie er faldet til det laveste niveau i over 50 år.