­Danskerne er lige­som resten af europæ­erne blevet meget mil­jø­be­vidste, når det gæl­der bil­køb. De danske bil­købere vægter dog og­så an­skaffel­ses­pri­sen højt, når de skal ud og væl­ge de­res nye drøm­me­bil. Heldigvis går de to ønsker nu hånd i hånd hos KIA, der gør par­tikelfilter til stan­dard på samtlige die­sel­varianter af den popu­lære KIA cee’d. Desuden ud­vides motorprogrammet på denne model med en helt ny dieselva­riant med forbedret brænd­stoføkonomi.

 

  • KIA gør partikelfilter standard på samtlige dieselvarianter af den populære KIA cee’d
  • Desuden introduceres en mere brændstoføkonomisk variant

 

Miljøansvar
Idéen med at introducere den nye motor er ikke alene at tilgodese efter­spørgslen. KIA ønsker ligeledes, at påtage sig sin del af ansva­ret for miljøet. Hvilket også er grunden til, at dieselpartikelfilter på mærkets mest solgte model – KIA cee’d ikke længere er noget kun­den skal tage stilling til, om der skal bruges penge på – det følger nu med i prisen. Partikelfiltrets hovedformål er, at opsamle og dermed begrænse udslippet af skadelige sodpartikler i miljøet.

Den nye KIA cee’d dieselvariant har til­navnet 1,6 CRDI 90. Hvilket frit oversat betyder en diesel­motor med 90 heste­kræfter. Tilsammen gi­ver det mulighed for at anskaffe en cee’d, som kører ikke mindre end 22,2 kilometer på en liter brændstof, og nu endda til under kr. 200.000,-. Den hidtil mest økonomiske, og den meget roste diesel variant, er dog fortsat i programmet. Det er 115-hestes versionen af 1,6 liters dieselmo­to­ren. Den er i forvejen bemær­kel­sesværdig øko­no­misk med et for­brugs­tal på 21,3 km/l, hvilket er langt for en kom­pakt mellemklas­sebil, der eksempelvis må trække en campingvogn på op til 1400 kg.

Temperamentsspørgsmål
I praksis er det dog mest på økonomien, man mærker forskel på de to varianter. Det hænger sammen med, at 90-udgaven har et ligeså stort bundtræk som ”115”. Bundtrækket er det moment, der er så karakte­ristisk ved dieselmotorer, som man mærker ligeså snart spee­deren berø­res. ”Det er de færreste bilister, der accelererer med spee­deren i bund, hver gang de sætter af for grønt lys, og gør man ikke det, er der ingen mærkbar forskel på de to motorer. Og har man ikke brug for at køre 188 km/t og kan ”nøjes” med en tophastighed på 172km/t, så kan man nu bidrage til at bevare miljøet, ved at spa­re brændstof og dermed slippe mindre CO2 ud i atmosfæren.” for­klarer Mogens Lyngsø, kommerciel di­rektør hos KIA Import Danmark.

Den bedre brændstoføkonomi giver naturligvis også en mindre øko­nomisk udgift til brændstof. Men der er flere penge at hente, for den nye KIA cee’d CRDI 90 er 10.000 kroner billigere end 115-udgaven. ”Det vil være et temperamentsspørgsmål hos den enkelte kunde om de foretrækker de 90 eller 115 hk, men vi er glade for, at kunne give vores kunder mulighe­den for at spare på både CO2 og privatøkono­mi” afslutter Mogens Lyng­sø.
Den nye CRDI 90 kan leveres i de gængse udstyrsvarianter, Motion, Active og Exclusive og motoren er også på cee’d SW modelprogram­met – der er stationcarudgaven af KIA cee’d. 

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.