Danskerne er ligesom resten af europæerne blevet meget miljøbevidste, når det gælder bilkøb. De danske bilkøbere vægter dog også anskaffelsesprisen højt, når de skal ud og vælge deres nye drømmebil. Heldigvis går de to ønsker nu hånd i hånd hos KIA, der gør partikelfilter til standard på samtlige dieselvarianter af den populære KIA cee’d. Desuden udvides motorprogrammet på denne model med en helt ny dieselvariant med forbedret brændstoføkonomi.
- KIA gør partikelfilter standard på samtlige dieselvarianter af den populære KIA cee’d
- Desuden introduceres en mere brændstoføkonomisk variant
Miljøansvar
Idéen med at introducere den nye motor er ikke alene at tilgodese efterspørgslen. KIA ønsker ligeledes, at påtage sig sin del af ansvaret for miljøet. Hvilket også er grunden til, at dieselpartikelfilter på mærkets mest solgte model – KIA cee’d ikke længere er noget kunden skal tage stilling til, om der skal bruges penge på – det følger nu med i prisen. Partikelfiltrets hovedformål er, at opsamle og dermed begrænse udslippet af skadelige sodpartikler i miljøet.
Den nye KIA cee’d dieselvariant har tilnavnet 1,6 CRDI 90. Hvilket frit oversat betyder en dieselmotor med 90 hestekræfter. Tilsammen giver det mulighed for at anskaffe en cee’d, som kører ikke mindre end 22,2 kilometer på en liter brændstof, og nu endda til under kr. 200.000,-. Den hidtil mest økonomiske, og den meget roste diesel variant, er dog fortsat i programmet. Det er 115-hestes versionen af 1,6 liters dieselmotoren. Den er i forvejen bemærkelsesværdig økonomisk med et forbrugstal på 21,3 km/l, hvilket er langt for en kompakt mellemklassebil, der eksempelvis må trække en campingvogn på op til 1400 kg.
Temperamentsspørgsmål
I praksis er det dog mest på økonomien, man mærker forskel på de to varianter. Det hænger sammen med, at 90-udgaven har et ligeså stort bundtræk som ”115”. Bundtrækket er det moment, der er så karakteristisk ved dieselmotorer, som man mærker ligeså snart speederen berøres. ”Det er de færreste bilister, der accelererer med speederen i bund, hver gang de sætter af for grønt lys, og gør man ikke det, er der ingen mærkbar forskel på de to motorer. Og har man ikke brug for at køre 188 km/t og kan ”nøjes” med en tophastighed på 172km/t, så kan man nu bidrage til at bevare miljøet, ved at spare brændstof og dermed slippe mindre CO2 ud i atmosfæren.” forklarer Mogens Lyngsø, kommerciel direktør hos KIA Import Danmark.
Den bedre brændstoføkonomi giver naturligvis også en mindre økonomisk udgift til brændstof. Men der er flere penge at hente, for den nye KIA cee’d CRDI 90 er 10.000 kroner billigere end 115-udgaven. ”Det vil være et temperamentsspørgsmål hos den enkelte kunde om de foretrækker de 90 eller 115 hk, men vi er glade for, at kunne give vores kunder muligheden for at spare på både CO2 og privatøkonomi” afslutter Mogens Lyngsø.
Den nye CRDI 90 kan leveres i de gængse udstyrsvarianter, Motion, Active og Exclusive og motoren er også på cee’d SW modelprogrammet – der er stationcarudgaven af KIA cee’d.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.