Tom Kristensen lignede hurtigste mand i DTM-kvalifikationen på Zandvoort, men gled til sidst ned på en tredjeplads efter et forkert team-sats med dæktrykketTom Kri­sten­sen lå til Pole Position, da sidste om­gang blev kørt i kva­lifika­tionen til sønda­gens DTM-løb på Zand­voort. Til allersidst lyk­ke­des det imidlertid hans to Audi-kolleger Mattias Ekström og Timo Scheider at klem­me sig ind foran, og dermed skal nord­jyden starte i anden række i sønda­gens løb.

   ”Banen blev hurtigere og hurtigere, så desværre holdt min bedste tid fra første del af finalen ikke til det ternede flag. Jeg havde selv chancen for at køre en bedre omgang til sidst, men for at optimere Audis chancer for at starte forrest fik jeg et lidt højere tryk i mine dæk før min sidste runde. I første sektor var jeg hurtig, men derefter begyndte bilen at rutsche lidt for meget i svingene. Med hensyn til mesterskabet er det for teamet imidlertid en perfekt kvalifikation med Timo og Mattias forrest og mig foran de to hurtigste Merce­des’er,” siger Kristensen fra Holland.

   For Audi er det nødvendigt med et godt resultat på banen nord for Amsterdam. Mercedes har vundet de seneste afdelinger og har hentet Timo Scheider i den samlede stilling. En af grundene til, at Audi er presset, er også, at Audis topkørere på skift har smidt et løb væk. Tom Kristensen tyvstartede fra en andenplads på Oschersleben, Timo Scheider gentog bedriften fra Pole på Mugello, hvor Ekström endvidere brændte en kobling af. Det fik på pressemødet efter kvalifikationen på Zandvoort Audis ellers så stilige sportschef, Dr. Wolfgang Ullrich, til i et for ham usædvanligt sprogbrug at udbryde:
   ”Med henblik på starten søndag håber jeg virkelig, vores kørere er klar. De har lavet nok lort i år!”
 
Resultat af DTM-kvalifikation på Zandvoort:
1: Mattias Ekström, Audi: 1:31.012
2: Timo Scheider, Audi: +0,219 sek.
3: Tom Kristensen, Audi: +0,551 sek.
4: Jamie Green, Mercedes: +0,588 sek.
5: Bruno Spengler, Mercedes: +0,697 sek.
6: Martin Tomczyk, Audi: +0,719 sek.
7: Paul di Resta, Mercedes: +0,803 sek.
8: Oliver Jarvis, Audi: +1,025 sek.