Historiske stilstudier fra Gammelrand: Michael Lund (Opel Ascona), Kim Madsen (Ford Escort), Kurt Mejer (Volvo 142), Kurt Andersen (Fiat 131), Kenneth Jørgensen (Austin Mini Cooper) og Troels Lund (VW Golf GTI).To kørere sætter tem­po i sær­klasse.

Den histo­ri­ske rally­cup, First Stop Hi­sto­ric Rally Cup, som er det uof­ficielle danmarksme­sterskab for historiske rally­kørere, tærer på kræf­terne hos både deltagere og biler i år. I seriens tredje afdeling, som blev kørt som en del af KOMO Rally, tællende som tredje afdeling af DM i rally, havde seks historiske mandskaber tilmeldt sig, og de fire kom i mål.

Historiske stilstudier fra Gammelrand: Michael Lund (Opel Ascona), Kim Madsen (Ford Escort), Kurt Mejer (Volvo 142), Kurt Andersen (Fiat 131), Kenneth Jørgensen (Austin Mini Cooper) og Troels Lund (VW Golf GTI).Bedste historiske hold blev endnu engang Kim Madsen og Kasper Sørensen i Ford Escort RS 2000; de kørte ind som nr. 24 ud af 47 gennemførende. I Gammelrand, hvor køreteknikken tæller nok så meget som bilens kræfter, var de endda femtende­hurtigst på første gennemkørsel. Og det i en 30 år gammel baghjulstrukken bil. Til sammenligning var Pre­ben Andersen i en cirka 10 år nyere BMW M3 og Johnny Petersen, ligeledes i BMW M3, henholdsvis tre sekunder hurtigere og to sekun­der langsommere!

Historiske stilstudier fra Gammelrand: Michael Lund (Opel Ascona), Kim Madsen (Ford Escort), Kurt Mejer (Volvo 142), Kurt Andersen (Fiat 131), Kenneth Jørgensen (Austin Mini Cooper) og Troels Lund (VW Golf GTI).Næstbedst i First Stop, lige som i sidste løb, kom som nr. 44 gene­relt Kurt Mejer og Bent Aagesen i Volvo 142; de måtte reparere flere minutter på en prøve. Tredjebedst, også lige som sidst, finder vi som nr. 46 Kenneth Jør­gensen og Tom Christophersen i deres trofaste Austin Mini Coo­per fra 1962. På sidstepladsen kom Troels Lund og Peter Petersen, men de havde godt nok også holdt stille på en prøve og repareret på deres VW Golf GTI i over 12 minutter.

Historiske stilstudier fra Gammelrand: Michael Lund (Opel Ascona), Kim Madsen (Ford Escort), Kurt Mejer (Volvo 142), Kurt Andersen (Fiat 131), Kenneth Jørgensen (Austin Mini Cooper) og Troels Lund (VW Golf GTI).Michael Lund, der denne gang havde Allan Mortensen med som codriver i sin Opel Ascona B måtte udgå, og det samme skete for Kurt Andersen og Erik Larsen i Fiat 131.

Michael Eisenberg følger på Historisk Udvalgs vegne serien tæt: ”Vi kan se, at to kørere, nemlig Kim Madsen og Michael Lund, kører i et forrygende tempo. Vi noterer også, at mange, både moderne og gamle rallybiler, udgår med tekniske problemer.

Historiske stilstudier fra Gammelrand: Michael Lund (Opel Ascona), Kim Madsen (Ford Escort), Kurt Mejer (Volvo 142), Kurt Andersen (Fiat 131), Kenneth Jørgensen (Austin Mini Cooper) og Troels Lund (VW Golf GTI).Men Kenneth Jør­gensen er jo beviset på, at selv en 46 år gammel Mini Cooper med små hjul kan præpareres og køres, så den kommer flot gennem et hårdt DM-rally,” siger Michael Eisenberg.

Han må dog også konstatere, at man ikke fik de mange deltagere fra første afdeling af cuppen i Sverige med over i DM-løbene: ”Historisk Udvalg vil derfor snart bede alle kørere og andre interes­serede kom­me med input til, hvor vi skal lægge niveauet for First Stop Historic Rally Cup til næste år, og vi er også i dialog med Rallyudval­get om fremtiden i bred for­stand for alle gamle rallybiler. I august sender vi et debatoplæg ud, og så tager vi den derfra,” siger Michael Eisenberg.

Historisk Udvalg regner med at have et nyt 2009-udspil parat til kø­rerne i starten af november.


Stillingen i First Stop Historic Rally Cup efter tre ud af seks løb:

1. Kim Madsen / Kasper Sørensen, Ford Escort, 117
2. Kenneth Jørgensen / Tom Christophersen, Austin Mini Cooper, 112
3. Kurt Mejer / Bent Aagesen, Volvo 142, 75
4. Michael Lund / Michael Koldsø, Opel Ascona B, 59,5
5. Troels Lund / Peter Petersen, VW Golf GTI, 48,5