Fords le­gen­dariske RS gade­racer ven­der tilba­ge i form af den nye og spændende Focus RS, som udstilles den 22. juli på London Inter­natio­nal Motor Show 2008.

Den nye Focus RS bliver lanceret i begyndelsen af 2009, og er blevet skabt af et lille team af dedikerede ingeniører, under ledelse af Jost Capito, Ford of Europe's Vehicle Line Director for Performance Vehi­cles.

For bilentusiaster markerer den nye model et gensyn med Fords RS-emblem. Den nye Focus RS er den anden Focus model som bærer em­blemet RS, og tilføjer løfter om endnu et spændende kapitel i en spæn­dende 40-årig historie, som begyndte i Tyskland i slutningen af 1960'­er­ne, og opnåede momentum i hele Europa med lanceringen af Escort RS1600 i 1970.

Capito udtaler;  "Vi øn­sker, at den nye Focus RS vil være en seriøs og udfordrende gade­racer. En bil for entusiaster i lige så høj grad som den forrige og de tid­ligere, klas­siske Ford RS modeller. Vi er for­blevet tro over­for RS princip­perne, og lover en spæn­dende, men en alligevel økono­misk overkommelig gadebil til daglig brug". 

Et autentiskt RS udtryk

Selv når Focus RS holder stille oser den af tilstedeværelse, sporty stil og et sænket, udfordrende udseende som forventes af en ægte Ford RS. Med  åbenlyse RS stylingdetaljer blandet med mindre tilpasnin­ger, giver Focus RS en forventning om en grundlæggende kraftfuld og spændende køreoplevelse.

Focus RS udstillet i London viser Fords design-hensigtserklæring for den endelige produktionmodel, men som udviklingsarbejdet fortsæt­ter, kan nogle enkelte detaljer ændre sig, før produktionen igang­sæt­tes.

Focus RS har fået en særlig klar og lysende grøn farve iblandet me­talliske flager, og er en moderne fortolkning den grønne Le Mans Escort RS1600 æra fra 1970’erne.

"Vi mener, at det er meget vigtigt, at en Focus RS ligner både en Fo­cus og en RS - den skal være individuel, særpræget og åbenlys spor­ty i stylingen, men vi vil også vise en klar udvikling i relation til Focus ST", udtaler Stefan Lamm, Chief Exterior Designer, Ford Euro­pa.

Ford RS’ hjerteblod

Omdrejningspunktet i den helt nye Focus RS er en specielt udviklet turbo­version af Fords Duratec 2.5-liters 5-cylindrede motor. Efter en omfat­tende udvikling for at maksimere  ydeevnen, har man opnået et impone­rende resultat på 300 HK og over 410 Nm, der bidrager til en fremra­gende effekt set i relation til vægt.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.


Sådanne betydelige effektforøgelser er ikke bare resultatet af juste­ringer på motoren eller øget turbotryk; Fords RS ingeniører har ud­vik­let en unik knastaksel, et revideret topstykke og pakning – samt ændret indsug­ning/udstødning manifold systemet.

Selv om bilen er stadig under udvikling, inden den lanceres i begyn­delsen af 2009, indikerer tidlige præstationstest et resultat for 0-100 km/h på  under seks sekunder.

Gennem al udvikling af Focus RS har Capito og hans team haft et skarpt fokus på at udvikle en bil med sublime præstationer.

Forskellige innovationer, der er udviklet på baggrund af kunde-feed­back fra  Fords tidligere RS udgaver, har tilladt ingeniørerne at bibe­holde den nye Focus RS som forhjuls-trukken, med en ’limited-slip differentiale’-spær, alt imens den opfylder de krævende mål for ef­fekt, køreegneskaber og styring.

"Som man kunne forvente overvejede vi nøje firehjulstræk, men ved at kombinere og optimere disse elementer samt erfaringen fra Fords ekspertise i anerkendte køreegenskaber, har vi formået at undgå vægtforøgelsen ved en AWD og stadig været i stand til at sigte efter en klasseledende balance mellem motorkraft, køreegenskaber og ydeevne".

"Resultatet er et letvægts set-up, som leverer den rette blanding af ydelse og knivskarp kontrol - på en måde, som ingen ville have for­ventet fra en forhjulstrukken bil, og vi mener, vi har gjort det rigtige valg," slutter Capito
 
Dynamisk, fleksibel og sporty

Et ægte Focus RS skal bevare de anerkendte Focus kvaliteter. En betydelig indsats fra ingeniørernes side har sikret opfyldelsen af dette.

"Vi fintuner alle håndteringskarakteristika på Focus RS uden ESP, for at maksimere den naturlige reaktion, snarere end at brug ESP som hjælp ved kørslen. I Focus RS er ESP en ren sikkerhedsanordning", forklarede Capito.

En ærværdig arv

Den nye Focus RS udgør en betydelig brik i arven fra både Focus og Ford RS mærket.

Det er 10 år siden, at den første Ford Focus blev afsløret for verden på Geneve Motor Show i 1998, og dermed banede vejen for en vifte af Ford modeller, hvis spændende design blev modsvaret af klasse­ledende køreegenskaber. Siden dengang er der bygget mere end 5,3 millioner Ford Focus-modeller i Europa.

Samtidig markerer den nye Focus RS gensynet med det berømte, men sjældne Ford RS-emblem, som sidst blev set på den første generation Focus RS i 2002 og med en fornem arv, der strækker sig  38 år tilbage, herunder både Fiesta, Escort og Sierra modeller.

"RS er meget vigtigt for os i relation til historisk løb og World Rally Championship succesen, imens Focus har spillet en kæmpe rolle i udbredelsen af Fords fremragende køreegenskaber" udtaler John Fleming, Ford of Europa President og CEO. "Den helt nye Focus RS vil rumme og ære begge disse elementer; det vil være en ægte RS og en ægte Focus – og jeg er overbevist om den ikke vil skuffe nogen steder!"