Den 26. juni 1938 flyt­tede Dr. Ing. h.c. F. Porsche KG - som det den­gang hed - fra Kro­nenstrasse 24 midt i Stuttgart til de nyop­førte bygninger i Zuf­fen­hau­sen. Ferry Por­sche havde allerede i maj 1937 købt en grund på Spi­talwald­strasse 2, som således blev den senere Porsche fabriks pla­ce­ring. 70 år efter udgør bygningen fra 1938 stadig en central del af fabrikskom­plekset i Zuffenhausen.

Lige fra starten blev der i Zuffenhausen skrevet et vigtigt kapital i motorhistorien: Efter at de første Volkswagen prototyper var blevet samlet - endnu i garagen ved Porsche villaen på Stuttgart Killesberg bakke - blev de første udgaver af det, der senere blev til "VW-Beet­le" lavet i Zuffenhausen i 1938.

Karrosserne, der blev lavet på det nærliggende karrosseriværk Reut­ter, blev monteret på chassiset hos Porsche og grundigt testet. Og­så af historisk betydning er produktionen af de tre Type 64 racing coupé´er i 1939. De var oprindeligt tiltænkt langdistanceløbet Berlin-Rom, og de aerodynamisk strømlinede biler er opfattet som alle øvrige Porsche modellers forfædre.

Produktionen af sportsvogne i Zuffenhausen begyndte i 1950 med et midlertidigt set up: Frem til slutningen af 1955, hvor Porsches hoved­fabrik blev frigivet af den amerikanske hær, foregik karrosseriproduk­tion og samling af Porsches 356 hovedsageligt på værket Reutter.
I 1952 udvidede man i form af Porsche Werk 2, som blev designet af arkitekt Rolf Gutbrod.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Det blev i 1960 efterfulgt af Porsche Werk 3, som bl.a. husede salgs- & kundeserviceafdelingerne. I 1964, lige efter lanceringen af 911, overtog Porsche KG karrosseriværket Reut­ter sammen med dens arbejdsstyrke på ca. 1.000 medarbejdere. I dag bliver 911 model­serien - og samtlige Porsche motorer - alle produceret i Zuffen­hau­sen.

Fabrikken er opdelt i karrosserisamling, lakering, indtræk, motorsam­ling og teststationer. For at sikre en fleksibel produktion på begræn­set plads, har Porsche udviklet særlige løsninger, der bl.a.  betyder, at Porsches serieproducerede biler bliver bygget sammen med mo­tor­sportsudgaverne på et  og samme bånd.

Som en yderligere anerkendelse af placeringen i Zuffenhausen er man i gang med at bygge et nyt museum lige ved siden af fabrikken med et samlet areal på 24.000 m2. I fremtiden vil der blive udstillet 80 værdifulde historiske biler og andre udstillingsgenstande fra fir­ma­ets historie i museets 5.600 m2 store udstillingsområde. Dette byggeri vil ikke kun skrive sig ind i firmaets historie som det mest spektakulære byggeprojekt, men rent kulturelt og arkitektonisk vil det også berige byen Stuttgart.

Porsche har desuden deres udviklings- & researchcenter i Weissach og i 2002 åbnede man fabrikken i Leipzig, hvor mere end 200.000 Porsche Cayenne indtil videre er trillet af båndet, og hvor den nye modelrække, Porsche Panamera, vil blive bygget fra 2009 og frem.