Et meget minde­vær­digt øjeblik for alle superbil fans: Produk­tionen af ZR1 er be­gyndt på Bow­ling Green fabrik­ken. Og den gode ny­hed for Europa - kun et par måneders tål­mo­dig­hed til og lancerin­gen er et faktum. Kun halv­treds af denne ’Hurtigste Corvette Nogensinde’ vil kom­me til Europa i år fra den amerikanske fabrik.

Fabrikken er udstyret med et kamera, så entusiaster kan følge pro­duk­tionen af ZR1. Dem der ikke kan vente at se bilen i ''fuld bevæ­gelse'' kan klikke her:

http://www.brightcove.tv/title.jsp?title=1612773635

  • Ved starten af produktionen, er de officielle tal på Corvette ZR1´s ydeevne blevet frigivet, og de er imponerende: 
  • 0-100 km / t på 3,4 sekunder 
  • 0-160 km / t på 7,0 sekunder 
  • En Quarter-mile tilbagelægges på 11,3 sekunder ved 211 km / t

Corvette ZR1 har en tophastighed på 330 km / t. Det bekræfter rig­tig­heden af ovennævnte titel ''Hurtigste Corvette Nogensinde''. Den rangerer nu blandt de globale superbiler med tilsvarende ydeevne. Ingen af de andre superbiler kan dog hamle op med ZR1 ydeevne pr. investeret kr. 

"ZR1 er en utrolig maskine i enhver henseende," sagde Ed Peper, vicedirektør hos Corvette. "Der er simpelthen ingen anden bil i ver­den, som gør et bedre stykke arbejde med at afbalancere ydeevne, pris og brændstoføkonomi."

Ydeevne
Corvette ZR1s 0-100 km / t ydeevne er 0,3 sekunder hurtigere end den allerede hurtige Corvette Z06 med 512 hk. Og 0-160 km/t præ­sta­tionen er næsten et helt sekund hurtigere: 7 sekunder versus Z06's 7,9 sekunder. Det er præstationer, som er lig med eller bedre end mange superbiler til en betydelig højere pris.

"En positiv effekt / vægt-forhold giver ZR1 en fordel i forhold til kon­kurrence og ydeevne, der skal opleves for at kunne anerkende det fuldt ud," sagde Tom Wallace, Corvette Chefingeniør. "Og selvfølgelig vil racerkørere af konkurrenternes biler på racerbanerne værdsætte ZR1 på en helt anden måde."

Produktionsstedet og racerbanerne er ikke de eneste steder, hvor ZR1 (alias Blue Devil) slår superbil konkurrenterne - den slår dem og­så på brændstoføkonomien. Ifølge officielle tal for ZR1s er brænd­stof­forbruget 16,8 l (ved bykørsel) og 11,7 l (på motorvej) pr. 100 km og slår således konkurrenter som Ferrari 599 GTb Fiorano (21,4 bykør­sel / 15,7 på motorvej); Lamborghini Murcielago (29,4 bykørsel/ 18,1 på motorvej) og Aston Martin V8 Vantage (19,6 bykørsel / 12,4 på motorvej). Den konkurrerer med Dodge Viper (18,1 bykørsel / 10,7 på motorvej) og Porsche 911 GT3 (15,7 bykørsel / 10,7 på motorvej).


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Under kulstof-fiber hjælmen
Der ligger en ny LS9 6.2L turbo small-block motor, som giver kræfter til ZR1s præstationer. Ekstra hårdføre letvægt bevægelige kompo­nen­ter understøtter ydeevnen ved høje omdrejninger, mens en ny, sjette generation af kompressoren (og det supplerende charge-kø­lesystem) hjælper LS9 til den store effekt og drejningsmoment i hele omdrejningsintervallet. Motoren er håndsamlet på GMs Performance Build Center i Wixom, Michigan.

Ud over LS9 motoren er ZR1 et teknologisk kraftcenter designet med lette og unikke komponenter, som styrker dens præstationer med en god følelse både på motorvej og på landevejs kørsel. Siden produk­tio­nen startede er efterspørgslen fra kunder verden over, for dette allerede navngivne ’Mega Beast’, enorm. I år vil omkring halvtreds biler være til rådighed i Europa. Andersen & Martini A/S har fået til­delt en enkelt bil, som allerede er solgt.

Optioner
ZR1 leveres med udstyr baseret på Z06, herunder letvægts sæder og letvægt udstyr. Interiøret omfatter el-justerbare, opvarmede læder sportsæder (broderede med ZR1 logo); side airbags; Bose premium audio system; navigationssystem; Bluetooth; el-justerbart teleskop ratstamme og læder interiør som fås i fire farver med mere.

Prissætning følger og introduktionen i Europa forventes til efteråret. .