Tom Kristensen under et pitstop natten til fredag, hvor han og teamkollegerne hos Audi formåede at være på niveau med ellers så skræmmende Peugeot
Tom Kri­stensens opti­mis­me fik yder­ligere et hak opad i sidste kva­li­fika­tion til week­endens Le Mans. I de sene af­tentimer kørte Audi’er­ne lige op med Peu­geot, og det var ifølge den syv­dob­­belte me­ster et dej­ligt mo­ralsk boost op til løbet.

”Efter Peugeots fæno­menale tider i går var de mere menne­skelige i dag. Deres bedste tider lå kun tre sekunder foran os, og igen var vi på intet tidspunkt ude på bløde kvalifikationsdæk. Jeg kørte selv den sidste natte­time, og her kunne jeg og mine Audi-kolleger faktisk køre lige op med Peugeot’erne, der på dette tidspunkt også var ude i løbs­opsætning. Vi ligger meget tæt på de fysiske grænser med kon­stante tider omkring 3:24 minutter, hvilket er to sekunder hurtigere end sidste års Pole Posi­tion-tid. At Audi’erne kan køre så meget hur­tigere i løbsopsætning for­tæller mig, at vi har forbedret os maksi­malt. Dermed har jeg også en lille mistanke om, at det kan falde tilbage på Peugeot, at de har forbedret sig endnu mere i forhold til sidste år. Måske har de simpelt hen bare været dygtigere, men logisk set kan de lige så godt have satset så hårdt, at det vil gå ud over hold­bar­heden,” siger Tom Kristensen.

For den danske Le Mans-konge er der med dagens kørsel ingen grund til at være for ydmyg:

Vi har været igennem dette forløb så mange gange, og selv om vi i år har fået en frygtindgydende modstander, er målet naturligvis sejren. Vi er ikke med for at være tilfredse med en andenplads, og vi ved, at vi skal lægge pres på fra start for at stresse Peugeot. Så kan det væ­re, nogle af deres kørere lettere laver fejl, for favoritværdigheden lig­ger trods alt sta­dig hos franskmændene. Jeg kan føle en vis form for intern konkur­rence hos de tre Peugeot-mandskaber, nøjagtigt som vi selv havde det hos Audi tilbage i 2000, da vi med R8-modellen pludselig blev storfa­voritter på Le Mans. Den slags medfører et øget pres og dumme fejl, fordi man ved, hvor tæt man er på at kunne vin­de. Peugeot har hurtige kørere, men flere af dem har ikke den store Le Mans-erfaring, og det er ikke at kimse af i et 24-timers-løb. Vi ved, hvad vi med vores større rutine står for, og vi har en god mavefor­nemmelse før starten lørdag eftermiddag,” siger Kristen­sen.

Mens torsdagens kvalifikation ikke ændrede noget for Tom Kristen­sens startplacering som nummer fire efter tre gange Peugeot, røg Team Essex med John Nielsen og Casper Elgaard ned som nummer to i LMP2-klassen efter den hollandske Porsche.

Til gengæld høvlede Jan Magnussen i GT1 næsten to sekunder af sin bed­ste tid fra onsdagens kvalifikation og skal starte forrest i sin klas­se, mens Lars Erik Nielsen i GT2 har femtebedste tid.

For den sidste dansker, Allan Simonsen, er det endnu uvist, om hans team, Kruse Schiller, når at få genopbygget en ny bil, efter at japa­neren Hideki Noda crashede voldsomt onsdag aften.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.