E85 bil nummer 100.000 på det svenske marked var en Saab 9-3 BioPower.Hver femte bil, der blev solgt i maj måned i Sve­rige, var en E85 bil.

Det tog syv år at få de før­ste 300 flex-fuel biler til E85 brænd­stof solgt på det svenske mar­ked. Men nu går det stærkt. De seneste 15 måneder er der indre­gistreret 50.000 flex-fuel biler, som er mål­rettet det miljø­venlige E85 brænd­stof, og Sverige har nu rundet 100.000 E85 biler.

E85 er fremstillet af 85 procent bioethanol, der på det svenske mar­ked kommer fra sukkerrør dyrket i Brasilien. Den brasilianske ethanol sparer miljøet for betydelige mængder CO2. For hvert ton CO2, der udvikles under produktion og transport af bioethanolen, sparer brændstoffet 7 - 8 ton CO2 i trafikken, hvor bioethanolen erstatter traditionelle fossile brændstoffer som benzin og diesel.

E85 bil nummer 100.000 på det svenske marked var en Saab 9-3 BioPower.I modsætning til Dan­mark har både den svenske regering og kommu­ner over det me­ste af landet støt­tet brugen af E85 med gratis parke­ring af E85 biler i større byer, fri­tagelse for bom­pen­ge til Stock­holm, en kon­tant beløn­ning på 10.000 sven­ske kro­ner fra den svenske stat til alle, der køber en miljøbil, og ikke mindst lavere brændstof­afgift.

- Desværre har man ikke øjne for denne oplagte mulighed for at re­du­cere CO2 udslippet fra trafikken i Danmark. Havde Danmark gen­nemgået samme udvikling som Sverige, havde vi haft mindst 50.000 E85 biler på gaden i dag. Det ville have sparet miljøet i 2008 for over 100.000 tons CO2, siger informationschef Erik Morsing, GM Danmark, der står bag importen af Saab og Opel i Danmark

- Regeringen ønsker at vente på anden generations bioethanol, men jo senere vi får gang i salget af E85 biler i Danmark, desto længere tid tager det for os at få miljøgevinsten af bioethanol i fremtiden. Markedet for anden generations bioethanol skaber vi nu.