Barnestole og airbags er en farlig sammensætning. Derfor opfordrer Euro NCAP bilfabrikanterne til at indføre bedre markering i bilerne.Euro NCAP til bilpro­du­cen­ter­ne: Airbagad­varsel er for dårlig.

I den sene­ste Euro NCAP-test af syv nye bilmo­deller opnår samt­lige biler fire ud af fem mulige point i barne­sikkerheds­testen, men der er også skarp kritik af dårlig airbagad­var­sel. Bilfabrikanter er efter Euro NCAPs me­ning ikke gode nok til at forsyne bilerne med de nødven­dige mærka­ter med vejledning og advarsler i forbindelse med mon­tering af en bar­nestol i bilen.
”Den seneste crashtest viser, at selv om det er lovligt at placere et barn i en bagudvendt barnestol foran en deaktiveret airbag, er det forbundet med fare, alene fordi ingen af bilerne har en acceptabel markering af, om passagerairbaggen er til- eller frakoblet eller ty­de­ligere oplysninger om faren ved at placere et barn i en bagud­vendt barnestol op ad en ikke deaktiveret airbag,” siger FDMs repræ­sen­tant i Euro NCAP samarbejdet, Leif Nielsen.

Selv om airbaggen er koblet fra, er der ingen garanti for, at airbag­gen ikke kan udløses, og derfor fraråder FDM, at man placerer børn i en bagudvendt barnestole foran en deaktiveret airbag. En nylig fore­taget undersøgelse har vist, at 60 procent af barnestolene i bilerne ikke er fastgjort, som det har været meningen fra fabrikan­tens side. Udover de manglende markeringer i bilerne kan fejlmonteringen skyl­des, at brugsanvisningen har været for dårlig, eller at de voksne ikke har læst den. Desuden kan stolens konstruktion have betyd­ning, li­gesom der er biler, hvis sikkerhedsseler ikke er lange nok til brug for fastgørelse af en barnestol.
Siden 2003 har Euro NCAP haft barnesikkerheden på bagsædet som en særskilt del af Euro NCAP testen. Bilfabrikanterne får selv lov til at vælge, hvilke barnestole de vil vælge at placere de to testdukker i, henholdsvis forestillende en 18 måneders baby og et treårigt barn. Babystolen er bagudvendt, og barnestolen er fremadvendt, og der testes i to omgane. Først i Euro NCAPs standard frontaltest med 40 procent af fronten med 64 km/t ind i en barriere, og derefter påkøres en anden bil af en 1,5 m bred barriere, der brager ind i siden på bilen med 50 km/t. Resultatet måles elektronisk, og der optages højha­stighedsfilm, der efterfølgende kan inspiceres. Karakteren er todelt: Et pointtal for kollisionstestene og et antal point for vurde­ringen af bilens sikkerhedsmærkning. Samlet udtrykt i fra nul til maksi­mum fem blå stjerner, der offentliggøres til orientering for forbrugerne, men karakteren tæller endnu ikke med i den samlede stjernevurdering med de kendte, maksimalt fem, gule stjerner.

”Euro NCAPs barnesikkerhedstest er indført med det formål at pres­se bilfabrikanterne til at skabe større sikkerhed for børnene på bagsædet og for at skabe opmærksomhed omkring emnet hos for­brugerne. Man skal dog være klar over, at resultatet kun gælder for den bestemte, anvendte barnestol i den bestemte, testede bilmodel. Man kan derfor ikke bruge resultatet som en generel vurdering af de anvendte barnestole. Her må man ty til bilistorgani­sationernes bar­nestolstest, som netop er blevet offentliggjort”, siger Leif Nielsen.
Alle syv Euro NCAP-testede biler, Hyundai i10, Seat Ibiza, Skoda Su­perb, Audi A4, Citroën Berlingo, VW T5 Caravelle og Ford Kuga, alle 2008-modeller, opnåede fire stjerner ud af fem mulige i Euro NCAPs barnestoletest. Siden testen blev indført, har halvdelen af de teste­­de biler opnået fire stjerner, men ingen har nogen sinde opnået fem stjerner.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


De syv bilers resultater:
Hyundai i10, Seat Ibiza, Skoda Superb, Citroën Berlingo: Passa­ger­airbaggen kan deaktiveres med en kontakt, men den information, som føreren af bilen får omkring airbaggens status, er ikke til­stræk­kelig klar og heller ikke faren ved at placere et barn i en bagudvendt barnestol foran en ikke deaktiveret airbag er klart markeret. Isofix­beslagenes position er ikke tydeligt markeret.

Audi A4:
Passagerairbaggen kan deaktiveres med en kontakt, men den information, som føreren af bilen får omkring airbaggens status, er ikke tilstrækkelig klar og heller ikke faren ved at placere et barn i en bagudvendt barnestol foran en ikke deaktiveret airbag er klart mar­keret.

VW Transporter (T5):
Passagerairbaggen kan deaktiveres, men det skal ske hos en VW-forhandler. Der var ikke nogen klar advarsel mod at placere et barn i en barnestol foran en ikke deaktiveret airbag. Isofixbeslagenes position er ikke tydeligt markeret.

Ford Kuga:
Muligheden for at deaktivere passagerairbaggen skal først bestilles hos en Ford-forhandler.
Den information, som føreren af bilen får omkring airbaggens status, er dog ikke tilstrækkelig klar og heller ikke faren ved at placere et barn i en bagudvendt barnestol foran en ikke deaktiveret airbag er klart markeret. Isofixbeslagenes position er ikke tydeligt markeret.