Manglende radiokontakt førte til to katastrofale pitstop for Tom Kristensen i DTM-løbet på LausitzringTom Kristensens chan­cer for et god resultat i søndagens DTM-løb på Lau­sitzring så lovende ud efter opvarmningen, hvor den 40-årige dan­sker var fel­tets hurtig­ste. Der var således forhåb­ninger om, at startplace­ringen som nummer syv kunne veksles ud med en top­pla­cering, men efter blot fire sving og lige så mange sammenstød, var danskerens Audi A4 krøllet sam­men til en Audi A3.

   ”Jeg fik en halvdårlig start og tabte et par placeringer, hvilket førte mig ind i en massiv klump af biler i første sving. Jeg fik et puf i siden, men kom forbi en modstander, fik et puf mere og fik atter hevet en placering ind, hvorefter jeg troede, jeg var kommet frelst gennem slagsmålene. Da kantede min teamkollega Alex Prémat mig desvær­re, uforsætligt, så jeg spandt hele vejen rundt. Her fik jeg så lige et hug mere, hvilket alt i alt nærmest tog livet af min bil. Men Audi er jo kendt for at bygge robuste biler, så jeg kunne fortsætte, selv om al balancen var slået skæv,” fortæller Tom Kristensen fra Tyskland.

   ”Det var nu ikke den store fornøjelse at æde omgang efter om­gang, for aldrig har jeg kørt så svær en DTM-bil, og bedre blev situa­tionen ikke af, at min radio var gået i stykker. Jeg fik ikke besked om, hvornår jeg skulle komme i pit, så jeg valgte at vente to omgange efter min teamkollega Timo Scheiders pitstop. Uheldigvis kom dette helt bag på mine mekani­kere, så der tabte vi yderligere terræn. Til sidst kunne jeg tage imod det ternede flag blot tre sekunder efter vinderen Paul di Resta, og det må have set helt godt ud på tv. Be­klageligvis var det altså fordi, jeg lige var blevet taget med en om­gang, så konklusionen på weekenden er, at det nu kun kan gå fremad. Vi har fem uger til næste løb på Norisring, og med fire for­skellige vindere indtil nu er der stadig chancer for et topresultat,” vurderer nordjyden.

   Di Restas sejr var den unge skottes første i DTM, og med såvel pole position, hurtigste omgang og en førsteplads var der intet at udsætte på triumfen. For Audi var det glædeligt, at de tre andre topkørere fulgte lige efter, således at mærket stadig fører mester­ska­bet ved Timo Scheider.
   For Tom Kristensen var der desuden lidt trøst at hente i, at han stadig fører team-mesterskabet sammen med Timo Scheider.
 
Resultat af DTM-løb på Lausitzring:
 1.  Paul Di Resta      Mercedes   1:10.23,407
 2.  Timo Scheider      Audi       +    5.562
 3.  Mattias Ekstrom    Audi       +    8.629
 4.  Martin Tomczyk     Audi       +   10.379
 5.  Jamie Green        Mercedes   +   15.911
 6.  Bruno Spengler     Mercedes   +   18.188
 7.  Bernd Schneider    Mercedes   +   20.668
 8.  Alexandre Premat   Audi       +   26.088
 9.  Oliver Jarvis      Audi       +   34.508
10.  Mike Rockenfeller  Audi       +   35.107
11.  Gary Paffett       Mercedes   +   35.752
12.  Maro Engel         Mercedes   +   50.698
13.  Mathias Lauda      Mercedes   +   57.739
14.  Ralf Schumacher    Mercedes   +   58.367
15.  Christijan Albers  Audi       + 1:09.220
16.  Katherine Legge    Audi       + 1:11.202
17.  Tom Kristensen     Audi       +    1 lap
18.  Susie Stoddart     Mercedes   +  11 laps
 
Samlet stilling:
1: Timo Scheider, Audi  26 p.
2: Paul di Resta, Mercedes  23 p.
3: Jamie Green, Mercedes  21 p.
4: Mattias Ekström, Audi  20 p.
7: Tom Kristensen, Audi  12 p.
 
Team-mesterskabet:
1: Scheider/Kristensen, Audi Sport Team Abt  38 p.
2: Di Resta/Spengler, Mercedes-Benz Bank  37 p.
3: Ekström/Tomczyk, Audi Sport Team Abt Sportline  37 p.