Land Rover Hue 166Land Rover fejrer 60 års jubilæ­um i år.

Den 30. april var det præcis 60 år siden, at Land Rover første gang blev vist på Amster­dam Motorshow.

Der er lang vej fra den første Land Rover med rat i midten - til den nye LRX cross-coupé, der i 2008 er blevet vist som Land Rovers se­neste koncept bil. Umiddelbart kan lig­hederne mellem de to køretøjer være svære at få øje på. Men de er der, for Land Rover har i seks årtier fastholdt sit grundlæggende ”DNA” og opbygget en viden og erfaring omkring det, som har gjort bilen til kult og holdt konkurren­terne på behørig afstand.

Rattet i midten - som på en traktor - var noget, som skaberne af bilen, brødrene Maurice og Spencer Wilks, henholdsvis teknisk direk­tør og administrerende direktør hos Rover, opfandt, for at bilen kun­ne god­kendes som momsfrit landbrugskøretøj.

Efter introduktionen i 1948 stod det imidlertid klart, at bilen havde en interesse, som rakte langt ud over, hvad de to havde forestillet sig. Det betød blandt andet, at rattet blev flyttet ud til siden, og at bilen fik en kraftigere motor. Men det var først i 1954, at farvekortet kom til at omfatte andet en grøn.

Land Rover Defen­der, som den senere blev døbt, banede sig over årene vej til succes gennem uvejsomme terræner og langsomt men sikkert byggede den sit ikonstatus op og en mærkevareværdi, som vi kender den i dag. Hertil kommer vel nok verdens bedste hold­barhed, der har medført, at over 70 procent af alle Land Rover fortsat er på vejene her i jubilæumsåret. 

Ny model efter 22 år

De fleste bilmærker introducerer nye modeller med forholdsvis korte mellemrum. Men også hér skilte Land Rover sig ud, og der kom til at gå 22 år, før Range Rover blev lanceret.

Til gengæld havde ingeniørerne og designerne skabt en helt ny bil­kategori og en yderst langtidsholdbar model. Efter 38 år er Range Rover fortsat off-roadernes ukronede konge, og ingen har indtil nu kunnet skabe samme kombination af smagfuld indretning og for­fi­nede køreegenskaber både on- og off-road.

Det var også med Range Rover, at Land Rover iklædte sig den tek­nologiske førertrøje i 4x4 segmentet - med introduktion af det per­manente fire­hjuls­træk med diffe­rentiale­spærring, skivebrem­ser, skrue­fjedre for og bag samt et selvni­vellerende system på bagaks­len.

Land Rover = verdens stærkeste off-roader

Allerede i 70’erne var Land Rover efterspurgt over hele kloden. Net­op det permanente firehjulstræk, de sublime køreegenskaber i ter­ræn, den store brugsværdi og fremstillingskvaliteten havde fået mær­ket helt op i ”Brand heaven”, der hvor navnet bliver synonymt med egenskaberne - i dette tilfælde verdens stærkeste off-roader.

Derfor var Land Rover rigtig godt klædt på til den krise, som hærgede engelsk bilindustri fra 70’erne og frem. År for år blev der tjent penge, og selv om japanerne midt i 80’erne trængte sig på med gedigne fire­hjuls­­trækkere, rystede Land Rover folkene ikke på hånden. Tvært­imod var de på vej med bilen, som skulle blive virksom­hedens hidtil største salgssucces, Discovery.

Denne model forenede Defen­der’s simple råstyrke med Land Rover’s design-mæssige og tekniske overlegenhed, og publikumsreaktionen var - igen - overvældende. Salget steg støt, og i 1996 blev der solgt 70.000 eksemplarer.

Med Discovery fortsatte Land Rover sin innovative teknologiske linje og lancerede i 2004 Discovery 3 med Terrain Response - systemet, der gør det muligt at optimere hele bilen til det underlag, der køres på.  

On-road egenskaber forfines

Land Rover’s DNA havde de første godt og vel 40 år, dikteret perma­nent fire­hjuls­træk som udgangs­punkt for de sublime off-road egen­skaber. Samtidig med at Land Rover’s tekniske kvalitet blev optime­ret, blev der ved udviklingen af den fjerde model, Freelander, også lagt stor vægt på on-road egenskaberne. Dette og det sporty, kom­pakte design fik nye kundegrupper til at få øjnene op for Land Rover, og fra intro­duktionen i 1997 og flere år frem var Freelander Europas mest solgte 4x4.

I 2005 nåede Land Rover konceptet et nyt højdepunkt, da luksus SUV’en Range Rover Sport blev introduceret med op til 400 heste­kræfter og et højeste drejningsmoment på 550 Nm. 

Hvordan de kommende 60 år vil forme sig, kan man naturligvis kun gisne om. Men ét er sikkert: Land Rover mærket står stærkt som aldrig før. Hele modelpaletten er opdateret, og med det nye LRX kon­cept signaleres entréen på nye markedsområder.

Brændstofforbrug ned med 30 procent

Kerneværdierne er bibeholdt i LRX i form af bredden i egenska­berne, som allerede fra 1948 var basis for udbredelsen af Land Rover i man­ge brancher. Samtidig introduceres ny og banebrydende tekno­logi, som reducerer brændstofforbruget med 30 procent i forhold til sammen­lignelige mærker.

Den nye elektrisk drevne bagaksel i LRX sikrer et højere moment ved meget lave hastigheder, således at det permanente firehjulstræk bliver endnu stærkere i dette omdrejningsfelt.

Så efter 60 år er Land Rover stadig tro mod sine idealer – og samti­dig i stand til at udvikle sig og udvide konceptet.

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.