Bilfabrikkerne har i de senere år gjort et stort arbejde for at for­mindske for­bru­get af benzin og die­selolie, men bili­sterne kan ifølge GM blot med lidt omtan­ke og ved at følge 10 gode råd ned­sæt­te brænd­stof­forbruget og der­med for­mindske forureningen - foruden selv at kunne hæve en økono­misk gevinst.

Martin Holzhofer, der er an­svarlig for Opels ECO-modelprogram er overbevist om dette: "Enhver, der vil gøre brug af selv nogle af disse vigtige råd, vil kunne mærke forskellen i rede penge, næste gang bilen skal tankes op," siger han.

Det er en selvfølge, at bilen får den nødvendige service. Dernæst må bilens rullemod­stand ikke forøges, hvilket den bliver med for lavt dæktryk. Det bety­der en ekstra udgift på to fronter: Forøget forbrug og større slid på dækkene.

Kør aldrig i topfartUndgå unødvendig belastning
Er man indstillet på maksimal økonomi, kan man gå en eller to deci­maler op over det foreskrevne dæktryk i måleenheden bar. Et andet godt råd siger, at man skal undgå at køre rundt med unødig ballast. En last på 100 kilo kan i bykørsel forøge forbruget med 0,5 liter per 100 kilometer. Navnlig ved landevejskørsel skal man undgå at have tagbagagebærer monteret, når der ikke er brug for den. Selv en tom bagagebærer forøger luftmodstanden betydeligt, hvilket betyder øget brændstofforbrug.

Det er også klogt at frakoble udstyr, der ikke er øjeblikkelig brug for. Det gælder airconditioning, el-bagrude og hjælpelygter. Det er trods alt motoren, der skal trække det hele.

Hold jævn fart
Kør hurtigt op i femte gear (eller topgear)Under kørslen er det en god vane at se langt frem og holde en kon­stant hastighed. Unødig acceleration og opbremsning koster ikke alene brændstof, men påvirker også nervesystemet. I modsætning til gamle råd skal man accelerere friskt, men ikke aggressivt. En lang­varig acceleration kræver cirka 40 procent mere brændstof end en jævnt kraftig accele­ration. Det er også bedre at presse gaspedalen lidt mere i et højt gear end at køre motoren i omdrejninger i et lavere gear. Skift til højeste gear, så hurtigt som muligt. Man kan ofte med jævn hastig­hed køre med 50 kilometer i timen i femte gear. Skift der­for til høje­ste gear, så snart den ønskede hastighed er nået. Det er også klogt at holde sig til 75 procent af bilens tophastighed, da det i forhold til gassen i bund betyder en besparelse på op til 50 procent, og der i lange løb kun er en ubetydelig tidsgevinst ved at køre med bilens topfart.

Kør med det samme
Navnlig på den kolde årstid skal man ikke lade sig friste til at lade motoren varme op i tomgang. Kør med det samme, det giver den hurtigste opvarmning, og først når motoren har nået sin normale temperatur, kommer den ned på det lave forbrug. Ikke alene skal kølevandet varmes op, men motorblokken er også en ret stor sag at varme op. Med en kold motor kan man let komme ned på et forbrug, der svarer til 3 kilometer per liter - den kolde tur til bageren er altså ret kostbar.

Skal man på grund af trafik, jernbane eller lignende holde i mere end et minut, bør motoren stoppes. Når gassen slippes, virker motoren som en bremse, og det kan i mange tilfælde være meget passende. I en motor med indsprøjtning slås brændstoftilførslen fra, og der er intet forbrug, før omdrejningstallet er lidt over tomgang. Det er altså billigst blot at slippe gassen, inden man ruller frem til et stop eller kører ned af bakke. Med en ældre motor med karburator kan det derimod betale sig at sætte i frigear og rulle.

Hvis der i forbindelse med automatgear er et "sport"-program, er dette såvel som hyppigt manuelt gearskift dyrere i drift, end når gearvælgeren står i "D". Når gaspedalen trædes ned med at blødt og jævnt tryk med gearvælgeren i "D", skifter transmission hurtigst muligt op i et økonomisk gear.

Rækken af gode råd:

De mest værdifulde tips til at spare på brændstoffet:

  1. Varm ikke motoren op i tomgang, kør så snart den er startet.
  2. Kør med konstant hastighed, se godt fremad og brug femte gear (eller bilens topgear) under al almindelig kørsel.
  3. Slip gaspedalen helt, når bilen bare skal rulle frem til stop og bliv i gear med indsprøjtningsmotor.
  4. Accelerer friskt og skift tidligt op.
  5. Brug kun 75 procent af bilens tophastighed.
  6. Undgå fuld acceleration og kickdown med automatgear og auto­matiseret manuel transmission og træd behersket på gaspedalen.
  7. Kontroller dæktrykket regelmæssigt.
  8. Afmonter tagbagagebæreren, når den ikke er i brug.
  9. Fjern unødvendige genstande fra bilen. Sluk for hjælpeudstyr, når der ikke er brug for det.
  10. Giv bilen regelmæssig service.