Hot Rod Jakob - en moderne fortolkning af den allerførste Volvo

Hot Rod Jakob er en unik kombination af klassisk bilhåndværk og moderne tekno­logi og design. Den blev for første gang vist på Volvo Museet i februar, og herefter tog den på turne – først til ud­valgte for­handlere i Norden og siden til SEMA i USA i november.

Hot Rod Jakob er en moderne version af Volvo's første bilmodel, ÖV4, som fik tilnavnet "Jakob". Denne nye Hot Rod blev fremstillet i anled­ning af Volvo's 80-års jubilæum i 2007 af den internationalt prisbe­løn­nede bil­bygger Leif Tufvesson.

Trods aldersfor­skel­len på de 80 år er der mange lighedspunkter mel­lem Hot Rod Jakob og originalen. F.eks. har rundingen på motorhjel­men nøj­agtig samme radius, og den karakteristiske vinduesramme, der fort­sætter ned langs karrosserisiden, følger præcist originalen i dimen­sioner, mate­ria­le og antal skruer. De fælles dimensioner ses også på kølergrillen, hvor det klassiske Volvo-logo er centreret i det diagonale ordens­bånd.

Men forskellighederne er naturligvis også åbenbare. Hot Rod Jakob er betydelig mindre end originalen. Den har kun to sæder mod origi­nalens fire. Chassiset er bygget i kulfiber, præcis som nutidens, avan­­cerede racerbiler, i stedet for tunge stålbjælker som Jakob. Hele opbygningen, hvor mange af komponenterne er gemt i karosseriet, er typisk for Leif Tufvessons stil. Resultatet er, at karrosseri og aks­ler ser ud, som om de svæver i luften. Og på den måde er Hot Rod Jakob blevet en æstetisk, stilren og minimalistisk Hot Rod.

"Jeg elsker virkelig at kombinere gamle løsninger med mine egne idéer. At skabe en fin balance mellem high-tech og tradition, som fungerer pro­blem­løst. Støve gamle dele af for at ombygge en bil til original stand er ikke lige min kop te," siger Leif Tufvesson.

Men der indgår ikke desto mindre en række klassiske Volvo-dele i Hot Rod Jakob. Rattet stammer fra en P1800 fra 1962, lige­som manchet­ten på gear­stangen og rat­stammen. Bremse­pedal og bremse hoved­­cylinder stam­mer fra 140 serien. M90 gear­kassen er Volvo's sidste bag­hjuls­trukne variant og stammer fra en Volvo 960. Motoren, der­imod, er helt ny – en stærk Volvo T5, der er ombygget til at kunne køre på miljøvenlig eta­nol.
Efter afsløringen på Volvo Museet i Göteborg den 26. februar, blev Hot Rod Jakob sendt på turné til de nordiske Volvo-forhandlere, der er ud­nævnt til Volvo Best Partner 2007. I Danmark er de to titler vun­det af hhv. Pedersen & Nielsen Automobilforretning A/S og Son­drup Bilcenter A/S, og de to forhandlere kan dermed udstille Hot Rod Ja­kob i deres forretninger i hhv. maj og juni måned. Og til november tager Hot Rod Jakob på langtur til USA, hvor den skal præsenteres på SEMA-udstillingen i Las Vegas.