Tom Kri­stensen fik hur­tigt ry­stet skuf­fel­­sen efter seneste DTM-løb på Oschers­leben af sig, hvor en tyvstart spole­rede alle chancer for sejr. I denne week­end køres tredje afde­ling af årets mester­skab på Mu­gello i Italien, og her var danskeren i fre­dagens træning atter blandt de hurtig­ste, kun slået med 3/10 sekund af Mercedes-køreren Paul di Resta.
”Vi lå ikke færre end syv kørere inden for denne margen, og det in­dikerer, hvor tæt kvalifikationen lørdag og løbet søndag bliver. Efter sejre i de to første afdelinger har vores Audi’er 20 kilo ekstra suc­cesballast i forhold til Mercedes, og det har udlignet vores forspring til Mercedes,” siger Tom K fra det skønne Toscana.
”Banen er 5,245 km lang og dermed en af de længste i kalenderen. Layoutet er udfordrende og kræver et perfekt kompromis i opsæt­ning, hvis man vil være med i toppen. Det er en fantastisk balance­gang at finde den rigtige blanding af downforce, vægtfordeling og camber (hjulvinkling, red.), for mange af svingene er meget hurtige og køres i enten tredje eller fjerde gear. Desuden er der store ni­veau­forskelle, hvilket gør banen ekstra krævende, men personligt glæder jeg mig til at køre på Mugello, selv om de ekstra kilo tynger en kende,” oplyser Kristensen.

Sidste år startede danskeren fra første række, men en række gule flag og en periode med safety car spolerede rytmen i hele løbet. Mer­cedes-stjernen Mika Hakkinen havde indtil da haft en horribel week­end og lå blot nummer 17, før et megasats med et tidligt andet pit­stop gav jackpot på grund af safety car. Herefter kunne finnen holde førstepladsen hele vejen hjem, selv om Audis topnavn Mattias Ek­ström konstant lå lige i hælene og ville være over et sekund hurti­gere pr. omgang, hvis han kom forbi.

”Mugello er en svær bane at overhale på, men det kan lade sig gøre. Mattias lå sidste år favorabelt i mesterskabet og ville derfor ikke ta­ge unødige risici mod Mika, der midt i en halvkikset sæson ville for­svare førstepladsen med næb og kløer. Men situationen viser, at det er vigtigt atter at klare sig godt i kvalifikationen – og at huske ikke at køre for tidligt i starten,” siger nordjyden selvironisk.