Opel AstraBil­pri­ser først med afgifts­be­regner til bil­folket.

På bil­pri­ser.dk kan man alle­rede nu reg­ne ud, hvad det nu ko­ster at ind­re­gistrere en importeret bil.

Den ny lov om regi­stre­­rings­af­gifter trådte i kraft søndag den 27. april, og alle­rede nu kan Bilpriser.dk som den første bilhjemmeside tilbyde bilfolket et smart, enkelt og brugervenligt værktøj til udreg­ning af registre­rings­afgiften.

Især ved import er der sket store ændringer, og her vil værktøjet på www.bilpriser.dk uden tvivl blive meget populært.

”Den ny lov, L42, ændrer hele den måde, man beregner afgiften af brugte biler på. Hvor det tidligere var attraktivt at hente en otte-ni år gammel bil med en kraftig motor og masser af luksusudstyr i Tysk­land eller Sverige, så skal man nu vende interessen mod brændstof­økonomiske biler med masser af sikkerhedsudstyr og fem Euro  NCAP-stjerner”, forklarer chef­analytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Tænk grønt og sikkert ved import
”Der kan være mange penge sparet på at vælge den rigtige bil. Kan man for eksempel i udlandet finde et godt tilbud på en dieselbil, der kører 23 km på literen, får man ved import et stort afslag i registre­rings­afgiften”, forklarer han.

Afslaget er på 4.000 kr. pr km, bilen kører mere end 18 km på diesel. Det bliver 20.000 kroner i dette eksempel, hvis bilen er ny. Det sam­me gør sig gældende med benzinbiler. For hver kilometer, en benzin­bil kører mere end 16 km på literen, er der samme fradrag i afgiften at hente hos Skat. Dette gælder dog kun for nye biler. Ved import af en brugt bil får man ikke alle de 4000 kr. pr km.

”Hvis en tilsvarende brugtbil på det danske marked er faldet med 30 procent i forhold til nyprisen, vil afslaget også være faldet med 30 procent. I dette tilfælde vil der dog stadig være en ”grøn” rabat på 14.000 kroner, og det er da heller ikke ringe”, påpeger Niels Grøfte­hauge.

VW GolfOmvendt straffes man for at importere forslugne biler. Her koster det 1000 kr. i tillæg til afgiften for hver km, bilen kører mindre end hen­holdsvis 18 og 16 km på literen, afhængigt af, om det er en dieselbil eller en benzinbil. Dette beløb falder dog også i takt med brugtvær­dien.

Importbiler med fem Euro NCAP-stjerner, selestrammere, mange air­bags, ABS, ESP, og partikelfilter opnår på samme måde større fra­drag, når registreringsafgiften skal udregnes. Man belønnes med andre ord for at købe en sikker og miljøvenlig brugtbil i udlandet.

Private skal stadig se sig godt for
Man kan spare mange penge på at importere brugte biler, men pri­vate bør stadig være meget påpasselige. Er man ikke bilekspert, vil det oftest være en bedre idé at overlade arbejdet til en forhandler, mener Bilpriser.dk’s Niels Grøftehauge:

”Forhandleren har flere muligheder end gennemsnitsforbrugeren. Han har professionelle netværk, ofte også i udlandet og kan igennem sine forbindelser meget præcist vurdere, hvilken kvalitet, den udvalg­te bil har inden købet. Kunden sparer derfor både de forgæves ture til udlandet og risikoen”, siger han.

”Forbrugeren får desuden reklamationsret, når han eller hun køber gennem en forhandler, og risikoen for at købe katten i sækken er ikke nær så stor. Vi hører jævnligt om folk der har været i udlandet efter en brugt bil, der ikke var som forventet. Enten aflyses købet, eller man opdager det derhjemme. Men så er det for sent. Man har spildt en masse penge og fået en masse ærgrelser”, siger han.

”Er man derimod handelsvant og bilekspert, vil der fortsat være en del penge at hente ved at gøre arbejdet selv. Som sådan er der ikke forskel på bilhandel og andre områder, hvor forbrugeren tager en risiko og gør arbejdet selv”, slutter Niels Grøftehauge.


Sådan beregnes registreringsafgiften af nye og brugte biler

Registreringsafgift på ny personbiler på hvide plader:
105 % af de første 76.400 kr. og 180 % af resten. Beløbsgrænsen reguleres hvert år med Finansministeriets løntal.

For nye personbiler skal registreringsafgiften altid udgøre mindst 20.000 kr.

Der gælder desuden nogle justeringer, som følger herunder. Nogle af dem finder sted i den afgiftspligtige værdi (den værdi, man beregner registreringsafgiften efter). Det betyder, at værdien af fradraget eller tillægget i den sidste ende vil blive op til 80 % større. Andre tillæg og fradrag foretages i registreringsafgiften og har derfor en værdi på 100 %.

Brændstoføkonomi og miljø

Hvis en benzinbil kører mere end 16 km/l, gives der et nedslag i regi­streringsafgiften på 4.000 kr. for hver km, bilen kører mere end 16 km/l. Hvis den kører mindre end 16 km/l, forhøjes registreringsaf­gif­ten med 1.000 kr. for hver km, bilen kører mindre end 16 km/l.

Hvis en dieselbil kører mere end 18 km/l, gives der et nedslag i regi­streringsafgiften med 4.000 kr. for hver km, bilen kører mere end 18 km/l. Hvis den kører mindre end 18 km/l, forhøjes registreringsaf­gif­ten med 1.000 kr. for hver km, bilen kører mindre end 18 km/l.

Hvis en dieselbil er udstyret med fabriksmonteret partikelfilter, ned­sættes den afgiftspligtige værdi med 4.000 kr. Desuden gives der bagefter også et nedslag på 3.500 kr. i registreringsafgiften.

Sikkerhed

For nye biler uden airbag forhøjes den afgiftspligtige værdi med 7.450 kr. Beløbet er 3.725 kr., hvis bilen kun er forsynet med én airbag.

Hvis en bil har flere end to airbags, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 1.280 kr. for hver ekstra airbag. Dog højest for 4 airbags ud over de to første, altså 5.120 kr. som maksimum, hvis en bil har 6 eller flere airbags.

Hvis en bil har ABS, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 3.750 kr.

Hvis en bil har ESP, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 2.500 kr.

Hvis en bil har opnået et maksimalt antal stjerner i Euro NCAP’s kollisionstest, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 2.000 kr.

Hvis en bil har selealarmer, gives der et nedslag i registreringsaf­giften på 200 kr. per sele med alarm, dog højest for 3 selealarmer.

Hvis en bil har radio, trækkes der 1.000 kr. fra den afgiftspligtige værdi.

Brugte biler

For brugte biler beregnes registreringsafgiften på samme måde. Dog nedskrives alle ovennævnte beløb med samme procentdel, som den brugte bil er faldet i forhold til et tilsvarende køretøjs nyværdi. Det er Skat, der vurderer, hvad en brugt bil er værd.

Et eksempel: Der indregistreres en to år gammel brugt benzinbil med fire airbags og en brændstoføkonomi på 15 km/l. En tilsvarende mo­del er ifølge Skat faldet med 20 procent i markedet i forhold til sin nyværdi.

Derfor skal der betales 105 % af 61.120 kr. (76.400 kr. minus 20 %) og 180 % af resten. Mindste registreringsafgift vil være 16.000 kr. (20.000 kr. minus 20 %), ekstraafgiften for kun at køre 15 km/l vil være 800 kr. (1.000 kr. minus 20 %), og fradraget i den afgiftsplig­tige værdi for to ekstra airbags vil være 2.048 kr. (2.560 kr. minus 20 %).

Satserne er gældende fra d. 27. april 2008

Kilde: Bilpriser.dk og Skatteministeriet