BMW ejernes loyalitet er i topÅrets Au­to­In­dex-un­­der­søgelse viser, at bilejernes loyalitet skifter fra mærke til mærke. Men der er ikke nødvendigvis en sammenhæng mel­lem loyalitet for bilmærket og tilfredsheden med værk­stedets ser­vice.

Når bilen skal på værksted, ligger tilfredsheden med bilmærker som Toyo­ta, Hyundai, Nissan og Suzuki helt i top. Mens værkstedsbesøg for de dyre bilmærker som fx Audi, Volvo og Volkswagen ikke vurde­res så posi­tivt, fremgår det af en undersøgelse, som FDMs medlems­blad Motor har foretaget. Men tilfredsheden med værkstedet afspej­ler sig ikke altid i loyaliteten. Selvom mange dyre bilmærker ligger under gennemsnittet i vurderingen af besøget hos værkstedet, er det de mærker, som bilejerne er mest tilfredse med.

”Tilfredsheden med værkstedet påvirker mærkeligt nok ikke ejernes loya­litet. Det kan undre, at flere mærker scorer højt det ene sted og lavt det andet sted. Selvom et mærke som fx Audi ikke får mange point i forhold til værkstedsbesøg, vil rigtig mange Audi-ejere anbe­fale mærket til familie og venner”, siger Bo Christian Koch, chefredak­tør på Motor.

Undersøgelsen viser desuden, at der blandt mærker som Suzuki og Hyundai er stor tilfredshed med værkstedet, mens interessen for at købe det samme mærke næste gang er lille.

”Køberne af de billige mærker er de mindst loyale. Her er prisen ofte af­gø­rende, og mange ville derfor hurtigt skifte til et nyt bilmærke, hvis de der kunne få et bedre tilbud. Omvendt er køreglæde og ima­ge helt cen­tralt blandt dem, der vælger de dyre mærker. Service, for­handler og værk­stedsbesøg er ikke så afgørende for den samlede tilfredshed”, siger Bo Christian Koch.

AutoIndex laves hvert år i samarbejde med Loyalty Group A/S blandt 26.000 bilejere i Danmark, Sverige, Finland og Norge. Alle respon­den­ter har en bil, som er under otte år.

Læs den samlede undersøgelse af, hvordan bilejerne vurderer deres bil i forhold til kvalitet, forhandler, værksted og loyalitet i Motor nr. 5.