ULV I FÅ­REKLÆ­DER.
Året er 2000. Men­ne­skeheden gør sin en­tré i det nye årtu­sinde uden det massi­ve kol­laps i it-systemer, som ellers var frygtet i stor stil verden over. Og mod­sat en række mystiske og dystre for­ud­si­gel­ser fra men­ne­sker, der me­ner at have forstand på den slags, betyder årtusindskiftet hel­ler ikke verdens undergang.

Anderledes lyst og innovativt ser ingeniørerne på tilværelsen hos quattro GmbH, afdelingen for banebrydende og højtydende biler med de klassiske fire ringe på fronten, hvorfra en rendyrket Audi med den legenda­riske RS betegnelse for første gang ser dagens lys i år 2000: Audi RS 4 er en rea­litet.

Historien

Seks år forinden, med afsæt i Audi 80 Avant, bliver RS 2 lanceret og pro­du­ceret i samarbejde med Porsche. Denne 2,2 liters Avant med 5-cylindret turboladet motor, 315 hk og permanent firehjulstræk ruller af samle­bån­det fra 1993 til 1996 i et antal på knap 3000 enheder. Såvel quattro fire­hjulstrækket som det diskrete og underspillede om­end sær­deles dyna­miske ydre skal vise sig at blive indbegrebet af Audi RS-fami­lien. Motoren med 5 cylindre i RS2 viger senere pladsen for den kraftigere 2,7 liters V6 motor med 380hk i den første 100% quattro GmbH producerede RS model – Audi RS4. Yderligere 2 cylin­dre og 40hk finder senere vej til motor­rummet i Audi RS4 og gør sig i dag gældende i den nuværende model.

Inspirationen
Motorsport, på tysk: Rennsport. Fra mo­torsportens verden, hvor Audi gennem tiden har fejret mange store triumfer, skal inspirationen til ud­viklingen af RS bilerne findes. Blandt andet Audi quattro, det kan­te­de 80’er ikon, der stort set havde mono­pol på første­pladserne i rally­­­sporten i en lang årrække, er vanskelig at overse. De mange sej­re i Le Mans, ver­dens hårdeste motorløb, har genereret stribevis af betyd­ningsful­de erfa­ringer, som ingeniørerne hos quattro GmbH in­spireres af og benytter i deres dynamiske og innovative tilgang til udviklingen af gadebilerne Audi RS.

Nyeste skud på stammen
Voldsom og vanedannende. Så enkelt kan det seneste og kraftigste medlem nogensinde af RS familien beskrives. RS6 Avant har med sine 580 hk sat en ny dagsorden for bilerne i klassen af luksuriøs high-per­for­mance. quattro firehjulstrækket er stadig en naturlig selvfølge i Audi RS anno 2008.

Med ydelse og præstationer i en sådan grad, at de små hår i nakken rejser sig, er nyeste RS 6 Avant en praktisk fa­mi­liebil, der opfører sig som en fuldblods sportsvogn. I motorrum­met har ingeniørerne fra quattro GmbH placeret seneste vidunder, den nyudviklede 5,2 liters V10-motor med FSI indsprøjtning og bi-turbo.

580hk og et drejningsmoment på kolossale 630Nm fra 1.500 til 6.250 omdr./min. sørger for, at føreren af denne super Avant hurtigt for­svinder og bliver en prik i horisonten, når samtlige kræfter slippes løs. 0-100 km/t er overstået på kun 4,6 sek., og nålen er blæst forbi 200 km/t efter kun 14,9 sek. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. Specielle 19” aluminiumsfælge med 255/40 dækmontering sørger for optimalt fodfæste, og når vognen skal bringes til fuldt stop, sker dette ved hjælp af enorme bremseskiver i samme dimen­sion som fælgene, nemlig 19”.

Mod merpris leveres Audi RS 6 med 20” aluminiumsfælge og kerami­ske bremser. Tiptronic gearkassen med 6 trin, der skifter lynhurtigt, sørger via center-diffe­rentialet for en 40% kraft­fordeling til forhjulene og 60% til baghjule­ne. Denne fordeling tilsik­rer ekstremt dyna­miske og sports­ligt beto­nede køre­egenskaber.

Sportsundervognen med Dynamic Ride Control (DRC) er videreudvik­let til nyeste generation af Audi RS 6 og er at finde på listen over standard­udstyr. Styringen er fartafhængig og reagerer omgående på førerens brug af rattet. Audi vanen tro, er RS 6 naturligvis udstyret med ESP, men til nyeste medlem af familien er der lidt mere snor at give af end ellers. Dette giver føreren mere plads til sportslig kørsel i hver­dagen, uden at sikkerheden på nogen måde sættes over styr. Skulle mavefornemmelse og mandshjerte tillade det, kan ESP syste­met også kobles helt fra.
Cockpittet er udført i typisk RS design suppleret med information om blandt andet ladetryk og olietemperatur. I førerpladsens centrum sid­der rattet, og nye RS 6 ejere kan vælge mellem to af slagsen, beg­ge udført i bedste læderkvalitet. Det tykke, 3-egede multifunk­ti­onssportsrat eller RS-sportsrattet i ekstra kraftig udførelse med flad bund og skifteknapper til gearkassen.

RS 6 leveres i samtlige af de smukke farver til Audi A6, men kan der­ud­over leveres i tre unikke RS 6 farver med perlemor effekt: Sepang­blå, monza­sølv og montereygrøn. Selvom Audi RS 6 først lanceres til april, så vil bilmagasiner verden over i kommende tid teste bilens enorme kraftre­server og unikke køreegenskaber. Vi er ikke i tvivl:

Audi RS 6 er og bliver en legende.

RS-stamtræet:

Audi RS 2. 2,2 liter, turboladet, 5 cylindre, 315hk og quattro
Audi RS 4 (type B5) 2,7 liter, turboladet, 6 cylindre 380hk og quattro
Audi RS 4 (type B7) 4,2 liter, V8, 420hk og quattro
Audi RS 4 Cabriolet. (type B7) 4,2 liter, V8, 420hk og quattro
Audi RS 6 (type C5) 4,2 liter, bi-turboladet, V8, 450hk og quattro
Audi RS 6 Avant. (type C5) 4,2 liter, bi-turboladet, V8, 450hk og quattro
Audi RS 6 plus. (type C5) 4,2 liter, bi-turboladet, V8, 480hk og quattro


Denne artikel er skrevet af Rune Klausen og fotos af Jürgen Berderow. Offent­lig­gjort første gang i Audi Magazine nr. 1/08.

Du kan blive gratis Audi Magazine abonnent på www.audi.dk