Den model- og salgsoffensiv, som VW-chefen Martin Winterkorn har sat i værk inden for de seneste må­neder i Tyskland, er faldet i sær­de­les god jord blandt de tyske Volks­wagenfor­hand­lere.

Gennem de nye tiltag er det lyk­ke­des for Winterkorn at skabe en me­get positiv stemming blandt for­handlerne, lyder det fra chefen for "Instituts für Automobilwirtschaft (IFA)," Willi Diez, da han forleden præsenterede den seneste analyse af tilfredshed blandt de tyske for­handlere af alle mær­ker "Mar­ken­Monitor 2008."

Her udskiller de tyske Volkswagen-forhandlere sig markant - med en fremgang fra sidste år, der er den største blandt de 30 deltagende mærker.

Tiguan er en af de meget populære modeller - både balndt forhandlerne og blandt kunderneDen nye model­pa­lette bedømmes af VW-forhandlerne i 90 % af tilfæl­dene som "meget god" - sidste år var dette tal kun 52,7 %.

80 % af forhand­ler­ne finder den leve­rede vogn­kvalitet som ud­mær­ket - sid­ste år var dette tal kun hveranden, der var tilfreds med kva­liteten.

90 % finder Volkswagens image som meget god eller god, mens det tilsvarende tal sidste år kun var på 72,5 %.

Diez mener at kunne spore årsagen til denne fremgang blandt andet gennem Porsches indtræden i ejerskabet hos Volkswagen. Mange for­handlere forventer, at forbindelsen til Porsche sikrer en fornuftig fremtid for Volkswagen - en fremtid, der kun kan styrke mærket yder­ligere.

Tilbage er der så indtjeningen blandt forhandlerne af de 30 delta­gende mærker: Stort set alle forhandlere er utilfredse med mulig­he­derne for en fornuftig indtjening - uanset mærke.