Den model- og salgsoffensiv, som VW-chefen Martin Winterkorn har sat i værk inden for de seneste måneder i Tyskland, er faldet i særdeles god jord blandt de tyske Volkswagenforhandlere.
Gennem de nye tiltag er det lykkedes for Winterkorn at skabe en meget positiv stemming blandt forhandlerne, lyder det fra chefen for "Instituts für Automobilwirtschaft (IFA)," Willi Diez, da han forleden præsenterede den seneste analyse af tilfredshed blandt de tyske forhandlere af alle mærker "MarkenMonitor 2008."
Her udskiller de tyske Volkswagen-forhandlere sig markant - med en fremgang fra sidste år, der er den største blandt de 30 deltagende mærker.
Den nye modelpalette bedømmes af VW-forhandlerne i 90 % af tilfældene som "meget god" - sidste år var dette tal kun 52,7 %.
80 % af forhandlerne finder den leverede vognkvalitet som udmærket - sidste år var dette tal kun hveranden, der var tilfreds med kvaliteten.
90 % finder Volkswagens image som meget god eller god, mens det tilsvarende tal sidste år kun var på 72,5 %.
Diez mener at kunne spore årsagen til denne fremgang blandt andet gennem Porsches indtræden i ejerskabet hos Volkswagen. Mange forhandlere forventer, at forbindelsen til Porsche sikrer en fornuftig fremtid for Volkswagen - en fremtid, der kun kan styrke mærket yderligere.
Tilbage er der så indtjeningen blandt forhandlerne af de 30 deltagende mærker: Stort set alle forhandlere er utilfredse med mulighederne for en fornuftig indtjening - uanset mærke.