Central European Rally byder på nye udfordringer.
Som bekendt blev årets Rallye Dakar aflyst. Det skulle have fundet sted i januar måned med start i Lissabon og mål i Dakar i Senegal, men trusler om terror fik arrangørerne – ASO – til at aflyse.
ASO ligger imidlertid ikke på den lade side. Til næste år finder det berømte maraton rally sted i Chile og Argentina, men allerede i den kommende weekend, søndag d. 20. april, starter man årets afløser for Rallye Dakar 2008: Central European Rally.
Det foregår i Budapest i Ungarn og over en uge skal deltagerne, som langt hen ad vejen er de samme, som var tilmeldt Rallye Dakar i år, stride sig gennem ukendte bjergpartier og rå udfordringer i Ungarn og Rumænien inden målrampen passeres i Balatonfüred ved den idylliske Balaton sø i Ungarn. Til den tid vil deltagerne have tilbagelagt 2671 kilometer – ikke samme distance som turen gennem Sahara, men omkring en tredjedel og det er såmænd udfordring nok med så kort forberedelsestid.
Volkswagen og Mitsubishi
De helt store spillere i Central European Rally er som i ”Dakar” Mitsubishi og Volkswagen. Mitsubishi har vundet det afrikanske rally 12 gange, Volkswagen med danske Kris Nissen i spidsen har jagtet japanerne i de sidste fem år uden at tage general sejren, men i Ungarn/Rumænien spiller endnu en ny parameter med: Mitsubishi debuterer med dieseldrift på én af deres Pajero Evolution racere – hér har Volkswagen med deres Race Touareg 2 diesel måske et stort forspring.
Skiftet fra benzin til diesel, som forventes i 2009 at omfatte alle Mitsubishis Pajero Evolution racere skal ses i lyset af det globale fokus på reduktion af CO2 udledningen og forøget udnyttelse af brændstofferne. Benzinmotorerne har det imidlertid ofte lettere i ekstremt uvejsomt terræn, fordi kræfterne overføres med større følsomhed. Men trenden siger diesel og så har man også fordelen af, ikke at skulle medbringe så meget brændstof, for at køre en given distance.
Læs videre under reklamen
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Stor opbakning
Central European Rally er en afløser for Rallye Dakar. Derfor har der ikke hos nogen af topholdende været tvivl om, hvorvidt de skulle være med.
”Hos Volkswagen bakker vi fuldt og helt op om ASO,” siger motorsportsdirektør Kris Nissen. ”Det var en yderst vanskelig situation, de var kommet i, aflysningen af Rallye Dakar var kostbar for alle, men man har reageret hurtigt og derfor er vi naturligvis også med i Central European Rally – og næste år i Chile og Argentina.”
Den samme holdning har man hos Mitsubishi:
”Desuden benytter vi anledningen til at forberede os til 2009 Dakar-rallyet,” siger Mitsubishi Ralliart teamets direktør, Dominique Serieys. ”Vi debuterer med vores nye 6-cylindrede 3-liters turbo diesel i Central European Rally, men benytter også anledningen til at indsætte en serieproduceret Outlander i flåden af servicekøretøjer.”
Ny epoke
Mange anser Central European Rally for at være starten på en ny epoke i cross-country rallysporten. Arrangørerne er blevet stillet overfor nye udfordringer, da store dele af ruten pga. det sene europæiske forår er dækket af sne. Man har etableret en alternativ rute, men som altid i den type af rallies er der mulighed for ændringer i sidste øjeblik. Fremkommelighed er nødvendig og sikkerhedsfaktoren helt uundgåelig.
Da rallyet er nyt, er det vanskeligt at udråbe en favorit, men Volkswagens spanske Carlos Sainz, som er tidligere verdensmester i almindelig rallykørsel og regerende verdensmester i cross-country rally, kender måske bedre terræn typen end Mitsubishis topnavn, franskmanden Stephane Peterhansel, der har vundet Dakar 9 gange i alt. Men deltagerlisten tæller også navne som sydafrikaneren Giniel de Villiers i Volkswagen Race -Touareg, som Peterhansel selv anser for den måske hårdeste konkurrent.
Stærke hold
Mitsubishis Pajero MPR14 Evolution dieselbilen køres af japaneren, den tidligere Dakar-vinder Hiroshi Matsuoka(co-driver: Pascal Maimon, Frankrig), mens Peterhansel (co-driver: Jean-Paul Cottret, Frankrig), landsmanden Luc Alphand (co-driver: Gilles Picard, Frankrig) og spanieren Joan Nani Roma (co-driver: Lucas Cruz, Spanien) hver kører den hidtidige MPR13 model.
Hos Volkswagen suppleres Sainz (co-driver: Michel Périn, Frankrig) og de Villiers (co-driver: Dirk von Zitzewitz, Tyskland) af amerikaneren Mark Miller samt tyskeren Dieter Depping hver med sydafrikaneren Ralph Pitchford og tyskeren Timo Gottschalk i observatør sædet. Bilerne er de velkendte men stadigt videreudviklede Race-Touaregs med 2,5 liters turbo-dieselmotorer.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.