Hjullejer er i stor udstrækning berørt af problemet med forfalskninger og kopieringer med risiko for alvorlige ulykker til følge. Derfor anbefaler Aktieselskabet CARL CHRISTENSEN, at man kun anvender OEM hjullejer.
SNR har derfor udført en række tests, der er i henhold til bilfabrikanternes (VAG) kvalitetskrav, for at konkludere hvorvidt der er forskelle mellem et forfalsket leje og SNR hjulleje - herunder synligt, monteringsmæssigt, på ASB® logo og i designet. Kopi-hjullejet, der blev anvendt til testen, kan anvendes i stedet for SNR XMGB40899 med den registrerede ASB®teknologi.
Allerede ved visuel vurdering er der en række forskelle mellem det forfalskede hjulleje og det originale SNR. Blandt andet er monteringsflangen anderledes og tyndere, ingen spor af mørk markering fra varmebehandling af hjulnavet, ingen færdigbearbejdning af rillerne i flangen og gevindet i de fem fastspændingsruller har en ru finish – og dette er blot nogle af de synlige forskelle.
Læs videre efter reklamen
annonce - klik på logo
ÅRETS GAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.
Ved montering fremkommer flere forskelle i de to lejer. Efter tilspænding af drivakselleddet på det forfalskede hjulleje er der stadig aksialt slør, som resulterer i kritiske forhold.
Endestykket på drivakselleddet passer ikke korrekt ind i lejet og viser vinkelbevægelser/slør. Dette indikerer, at målene i lejet ikke er korrekte.
Disse funktionelle forskelle viser, at det er umuligt at montere dette leje i henhold til de gældende monteringsforskrifter fra bilfabrikanten.
Ved testen af lejet kørte det kun 1.908 perioder, hvilket svarer til 3,2 % af målet, som er 60.000 perioder (krævet af VW’s godkendelses-procedure). Ødelæggelsen af lejet førte til brud på navet, hvilket betyder tab af køretøjets hjul.
Udover de synlige og monteringsmæssige forskelle er der også forskel i det magnetiske ASB® logo, hvilket kan give konsekvenser for sikkerheden i en personvogn, hvis ABS eller ESP ikke fungerer på den rigtige måde. SNR er international patentindehaver af ASB® teknologien, som bruges i ABS og ESP teknologi.
Man har desuden konstateret, at kopilejet ikke har en integreret kugleskål i navet og derudover udviser dårlig varmebehandlingskvalitet, hvilket skønnes at være hovedårsagen til bruddet på navet efter så kort testforløb.
Salgschef hos Aktieselskabet CARL CHRISTENSEN, Thomas Lund, siger om testen: ”Den beskrevne test viser, at det er vigtigt holde sig til en kvalitetsleverandør af hjullejer, da det ellers kan få fatale konsekvenser. SNR vurderer, at forfalskninger repræsenterer ca. 10% af den internationale handel, hvilket er bekymrende, da det skaber en risiko i trafikken, som kan udmunde sig i forfærdelige ulykker. Vi kan kun anbefale, at man anvender reservedele i OE kvalitet, så man er sikker på, at kvaliteten er i top.”