Audi ryddede hele podiet i årets første DTM-løb. Tom Kristensen kørte sig op fra en femte- til en tredjeplads efter kollegerne Ekström og Scheider.    Tom Kri­stensen sør­gede med en tredje­plads i årets DTM-pre­mi­ere på Ho­cken­heim for en fuld­byrdet Audi-triumf, idet kolle­gerne Mattias Ekström og Timo Schei­der holdt deres pladser fra for­reste startlinie løbet igennem.

   Før start var det store spørgsmål, om den helt nye Audi A4 i sin første løbs-optræden kunne holde samme niveau som i kvalifika­tionen. Det kunne den. Ekström klemte sig foran pole-man Scheider ved ned­brems­­nin­gen til første sving, og derfra så de to Audi-kørere sig ikke tilbage.
   Tom Kristensen forbedrede sin femteplads med en enkelt placering i starten, men blev senere på første omgang overhalet af den unge Mercedes-kører Paul di Resta.
   ”Mercedes har en lidt større topfart, og derfor kunne jeg ikke holde di Resta bag mig ned ad langsiden mod hårnålen på Hockenheim. Vi lå side om side igennem tre sving, og da gik mine tanker tilbage til nøjagtigt de samme sving sidste år, da jeg blev klemt af teamkollega Scheider og endte i mit enorme crash. Resta var imidlertid dejligt fair og gav plads, så det gik heldigvis bedre i år,” siger Tom Kristensen.
   Danskeren kunne herefter uden problemer skygge de fire forreste og samtidig skabe et hul ned til køreren efter sig, 2005-mesteren Gary Paffett i Mercedes.
   ”Jeg kunne imidlertid ikke komme forbi og valgte at vente til pit­stop­pene. Efter første stop havde di Resta byttet plads med sin team­kollega Bruno Spengler, og ham havde jeg en hård duel med, før jeg i forbindelse med anden pitrunde kom forbi. Desværre for di Resta kiksede han sit andet pitstop, og så var jeg oppe på tredje­pladsen. Spengler gjorde et enkelt forsøg på at passere mig på første runde efter andet pitstop, hvorved han ramte mig bagi, men dog ikke værre, end at jeg kunne fortsætte uden problemer. Herfra kunne jeg trække væk, men med to Audi-kolleger foran mig var der ingen grund til at satse. Så de sidste tolv omgange stod den på hurtig cruising, før jeg til sidst kunne lade bilen rulle over målstregen. Jeg har hørt, det så lidt dramatisk ud på tv, fordi Spengler kom op lige bag mig på stregen til sidst, men det var skam kontrolleret nok. Jeg valgte bare at spare på brændstoffet, da vi skal have en mini­mumsmængde i efter-kontrollen,” forklarer Tom K.
   For Audi var det en fantastisk start på den nye sæson før næste løb, der finder sted allerede næste uge på Oschersleben. Her får den nye Audi i henhold til reglerne ekstra kilo ombord som følge af suc­cesen, og så skal det vise sig, om A4’eren stadig er overlegen.
 
Resultat af DTM 1 2008, Hockenheim:
 1. Mattias Ekström      Audi              59:17.726
 2. Timo Scheider         Audi                +0.824 sek.
 3. Tom Kristensen       Audi                +19.604 -
 4. Bruno Spengler       Mercedes        +20.872 -
 5. Martin Tomczyk       Audi                 +21.269 -
 6. Jamie Green            Mercedes         +33.019 -
 7. Gary Paffett             Mercedes         +33.956 -
 8. Bernd Schneider      Mercedes         +34.726 -
 9. Oliver Jarvis              Audi                +40.270 -
10. Mike Rockenfeller     Audi                +41.798 -
11. Alexandre Premat     Audi               +46.339 -
12. Markus Winkelhock   Audi               +46.950 -
13. Paul di Resta             Mercedes       +47.867 -
14. Ralf Schumacher       Mercedes       +49.873 -
15. Mathias Lauda          Mercedes       +56.308 -
16. Susie Stoddart         Mercedes     +1:03.824 min.
17. Maro Engel               Mercedes     +1:05.161 -
18. Katherine Legge           Audi         +1:33.669 -