Kærlighed ved første blik -

Øjnene er sjæ­lens spejl.

Motorcyklister ved præcis, hvad der menes, når man efter at have prø­ve­kørt en cabriolet, for­sø­ger at sætte ord på den helt sær­lige fø­lelse, det er at mærke vin­den, høre omgivelserne og nyde duften af dug som fordam­per i mor­gensolen eller de gule rapsmarker, der bøl­ger som havet.

Køreoplevelsen intensiveres og på­virker mange i en sådan grad, at de har svært ved at undvære de sanselige indtryk, som kun en åben bil kan give.

I april introduceres Audi A3 ca­bri­olet, som bringer helt nye dimen­sio­ner i klassen af kompakte cabri­oleter. Designindtrykket er først og frem­mest nyt og præges af sportslige og elegante linjer, med ud­gangs­punkt i den klassiske stof­kaleche, der er et af grundele­men­terne når Audi designer en cabriolet. I modsætning til et foldetag i stål tilføjer den traditionelle stofka­leche en cabriolet sit helt eget ud­tryk og charme, ligesom det har en lavere vægt og giver bedre plads­forhold til både bagage og bagsæde­passagerer.

Designet
Audis designafdeling med Wal­ter da Silva i spidsen er verdens­berømt for nytænkende, sports­lige og yderst elegante designs, og den nye Audi A3 cabriolet er abso­lut ingen undta­gelse. Med taget nede kom­mer specielt silhu­etten fra for- til baglygte, på den 4,23 m lange og 1,76 m brede bil, til sin ret og ”strækker” det visuelle ind­tryk. Med ka­lechen oppe, æn­drer bilen karakter og får den 1,42 cm høje cabrio­let til at fremstå ligeså frækt som en coupé. De store fla­der og den høje skul­derlinje giver sam­men med de store skærm­kas­ser et særligt dy­na­misk indtryk, når bi­len ses fra siden. Forfra går kølerhjelmen over i Audis faste design­element: Singleframe køler­grillen. Bagfra mø­des øjnene af en ny iden­titet. De store baglygter videre­fører silhuetten i et knæk, som går over i bagklappens integrerede spoiler i ”tear off” design.

Interiør
”Stig ind og føl dig godt tilpas”. Denne overordnede målsætning gæl­der selvfølgelig også for Audi A3 cabriolet. Uanset om kalechen er op­­­pe eller nede, har kabinen en atmosfære af sportslig elegance. Det understreges af materialer af høj kvalitet, en kompromisløs for­ar­­bejdning og ikke mindst sammensætning. Den høje skulderlinje
fra karrosseriet afspejles i kabinen, hvor det bekræfter fornemmel­sen af at sidde sikkert og trygt. Designet i kabinen er roligt og består af store flader – præcis som det ydre design. De fire luftdysser og den bløde polstring til højre knæ er inspireret af Audi TT. Ergonomi og betjening er som altid i højsædet, og instrumenterne er let aflæselige under alle lysforhold, hvilket er specielt vigtigt, når der er tale om en cabriolet, hvor solens stråler har frit spil i kabinen. I Ambition-udga­ven er førerinforma­tionssystemet (FIS) integreret imellem spee­do­me­ter og omdrejnings­tæller. Med skarp hvid skrift giver dette system in­formation om bl.a. rækkevidde og forbrug.

Kalechen
Audi A3 cabriolet, som har plads til fire perso­ner, tilbydes med halv- eller helauto­matisk ka­leche, hvoraf sidst­nævnte har et ekstra tykt lyd­isolerende lag på 5mm imellem de to lag, som er standard. Kale­chen åbnes på kun 9 sekun­der, og kan betjenes under kørsel med op til 30 km/t. Den halv­­automatiske ka­leche skal åbnes det første stykke ved hjælp et manuelt håndtag i taget, hvorefter automatikken med hydraulik­pum­per tager over og folder taget i Z-form. Den opta­ger kun lidt plads i bagagerummet, som kan rumme 260 liter eller he­le 674 liter, hvis ryg­lænene klappes frem – disse forhold er gældende uanset om kale­chen er åben eller lukket. Selve kalechen er 218 cm lang og dermed 19 cm læn­gere end den, vi kender fra Audi A4 cabrio­let. Bagruden er af glas med varmetråde, og konstruktionen giver en perfekt pasform.

Nye øjne
Det er ikke kun tæt på, at designet af den nye Audi A3 cabriolet skil­ler sig ud – også lygter og lys har som i flere af Audis nye modeller fået sit helt eget udtryk. Som små kunstværker er lygte- og lysdesig­net med til at påvirke indtrykket af detaljer og perfektion. A3 cabrio­let leveres som standard med H7 halogen forlygter med et køre­lys­bånd af ”long life” glødepærer i underste del af lygten. Vælger man Xenon-plus som ekstra­udstyr, er kørelysbåndet boomerang-formet i toppen af lygten og består af 7 LED lysdioder, som føjer yderligere en dimension til det visuelle udtryk. Det bekræftes ofte af forbipas­se­rende, der sender lange blikke efter bilen – hvis de smukke ”LED øj­ne” fanger deres opmærk­somhed. Det er som kærlighed ved første blik. Også baglygterne er små design­dynamoer med LED lysbånd i en formation, som under­bygger bilens sportslige hækdesign.

Mekanik
Audi var de første, som introducerede en dieselmotor i en cabriolet. Det skete i 1995 med en 1.9 TDI i Audi Cabriolet. Siden har diesel været at finde i Audi A4 cabriolet og nu også i A3 cabriolet, der fra starten tilbydes med fire forskellige motorer: To TFSI benzin- og to TDI motorer, der spæn­der fra 105-200hk. Kraftigste variant er hen­tet fra Audi TT og er en 2-liters TFSI motor med 200hk og et drejnings­mo­ment på 280Nm allerede fra 1.800 omdr./min. Det giver den kom­pak­te cabriolet en tophastighed på 231 km/t og en tid i disciplinen 0-100 km/t på kun 7,3 sek.
Modeller med 140hk eller mere leveres som standard med en 6-trins
manuel gearkasse, der med korte og præcise skift overfører kræfter­ne til forhjulene. Som ekstraudstyr leveres S tronic gearkassen, som har dobbelt kobling og ultra hurtige skift (0,2 sek). S tronic kan fun­gere som fuldautomatisk gearkasse eller betjenes manuelt via skif­tekontakter på rattet, ligesom der kan vælges imellem autoprogram­merne ”drive” eller ”sport” afhængig af temperament. S tronic kan også sørge for, at man kommer hurtigst muligt fra start ved hjælp af det indbyggede ”launch control”.

Fantastiske køreegenskaber
Audi A3 cabriolet by­der på køredynamik ud over det sædvanlige. Det skyldes bl.a. valget af stofkaleche, der i forhold til det tidligere om­talte foldetag i stål, nedbringer vægten og forbedrer bilens tyng­de­punkt. Spor­vidden på forakslen måler præcis 1.534 mm, og Audi har valgt et klassisk Mc­Pherson konstrueret ophæng i trapezform. Den avancerede 4-ledede bagaksel opfanger alle indtryk og giver, i kom­bination med omfat­tende brug af aluminium, en perfekt vægt­forde­ling. Den direkte sam­menkobling med karrosseriet giver en stivhed, som underbygger de sportslige køreegenskaber, som Audi fra star­ten har ønsket at give A3 cabriolet. Fjedrer, støddæmpere og stabi­lisatorer er specielt af­stemt til den nye cabriolet. Den hastigheds­af­hængige tandstangs­styring giver et fast og præcist indtryk til føreren og har en sportslig udveksling. Negative indtryk fra en ujævn vejba­ne opfanges og ud­jæv­nes af systemet, så føreren uforstyrret kan nyde køreoplevelsen.
Bremserne er specielt udviklet til Audi A3 cabriolet og består af 15” indvendigt ventilerede skivebremser såvel for som bag. På topmodel­len er skiverne hele 16”. Bremserne reagerer hurtigt og kontant og giver præcis respons til føreren, som dermed kan dosere trykket op­timalt. Bremsesystemet arbejder sammen med det standardmon­te­rede ESP og det specielle ”tør princip” system, der ved våd eller sjap­pet vej automatisk placerer bremsekaliberne tættere på skiven for at undgå, at bremserne ”fader”.

Udstyr
At Audi A3 cabriolet er markedets premium-cabriolet i kompaktklas­sen understreges af det omfangsrige standardudstyr, der ud over den halvautomatiske kaleche og el-ruder hele vejen rundt også om­fatter bl.a. 17” alu-fælge, tågeforlygter, sportsundervogn, sports­sæ­der, sportsrat og vindafviser, hvis man vælger en af Ambition-udga­verne.
Ud over de to forskellige udstyrsmodeller tilbyder Audi et væld af for­skelligt ekstraudstyr, som gør, at en Audi A3 cabriolet nærmest kan skræddersys til sin kommende ejer: Navigationsystem, ski- og snow­board taske, læderindtræk, tilslutning af MP3 afspiller, BOSE stereo­anlæg, kurvelys og S-line sportspakke for blot at nævne nogle af mu­lighederne for personificering.
Audi A3 cabriolet leveres i 15 flotte farver, hvoraf ”isfugleblå” og
”ame­thystgrå” er farver, som eksklusivt fås til den nye cabriolet.

Audi A3 cabriolet motorer

    0-100 km/t Top-fart For-brug* Pris **
1.9 TDI 4 cyl.        
105hk/250Nm 12,3 185 19,6 kr. 408.354,-
2.0 TDI 4 cyl.        
140hk/320Nm  9,7 205 18,9 kr. 477.930,-
1.8 TFSI 4 cyl.        
160hk/250Nm  8,3 218 13,7 kr. 455.000,-
2.0 TFSI 4 cyl.        
200hk/280Nm  7,3 231 13,2 kr. 499.804,-
*Gennemsnitlig brændstoføkonomi ved blandet kørsel
**Ved valg af Attraction udstyr, ekskl. leveringsomkostninger


Denne artikel er skrevet af Søren Dandanell Nielsen og offent­lig­gjort første gang i Audi Magazine nr. 1/08. Du kan blive gratis Audi Magazine abonnent på www.audi.dk