Stærkere, mere spor­ty og med mindre brænd­stofsfor­brug.

Mer­ce­des-Benz SLK gik direkte ind i bil­entusia­sternes hjer­ter, da den i 1996 kom på gaden med sit banebry­dende vario-tag. Siden har SLK for­mået at sætte nye standarder for road­sters, og nu kommer en ny gene­ration af den popu­lære sports­vogn. Med omkring 650 nyudvik­lede dele, et nyt, sporty de­sign samt kraftigere og mere mil­jøvenlige motorer er der tale om meget mere end et facelift. Den ny genera­tion af SLK er på gaden i begyndelsen af april. 

En moderne sportsvognsklassiker blev født i 1996, da Mercedes-Benz SLK kørte ud fra fabriken for første gang. Siden har SLK været et stærkt sym­bol på Mercedes’ kraft, dynamik og design, når det er allerbedst. Den nye SLK har ikke mindre end 650 nyudviklede dele i forhold til forgæn­geren, hvor en række ændringer gør den nye gene­ration endnu mere sporty bå­de at se på og køre i. Blandt de tekniske forandringer kan nævnes motorer, som er optimerede for at både give mere kraft og samtidig være mere brændstoføkonomiske samt den nyudviklede direkte styring med variabel hastighedsafhængig servo-styring.

Nye og forbedrede motorer – alle mere miljøvenlige og kraftfulde

Der er også spændende nyheder under motorhjelmen på den nye SLK. Den nyudviklede Sportsmotor i SLK 350 med en potent V6’er har i forhold til sin forgænger fået yderligere 33 hk, så den nu yder 305 hk. For at leve op til navnet Sportsmotor er drejningsmomentet lige­ledes forhøjet med 10 Nm, som topper med 360 Nm ved 4.900 om­drejninger. Med andre ord masser af bundtræk og kraftoverskud. En topfart på 250 km/t (elektronisk begrænset) og en acceleration fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder siger det hele. Endelig har den nye SLK 350 Sportsmotor et nyt luftfilter, der giver den potente racer en mere sporty sound.

Takket være en målrettet satsning på innovation til gavn for miljøet er det på trods af den ekstra motorkraft lykkedes Mercedes-Benz at gøre moto­rerne mere brændstoføkonomiske. For eksempel er CO2–udled­nin­gen i den kraftigere SLK 350 Sportsmotor blevet reduceret med hele 23 g/km til 219 g/km samtidig med, at den kører næsten 1 km længere på literen end forgængeren.

Den mindste af motorerne, SLK 200 Kompressor, er en optimeret udgave af forgængeren. Den har fået 21 hk mere og yder nu 184 hk, som giver en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,6 sekunder og en tophastighed på 236 km/t.

Samtidig kører den op til 1,5 km længere på literen og har derfor re­duce­ret CO2-udledningen med 27 g/km til 182 g/km. Motoren i SLK 280 med sine 231 hk og et drejningsmoment på 300 Nm er også blevet optimeret for at kunne sænke CO2-emisssionerne med 11 g pr. kilometer.

Under motorhjelmen på SLK 55 AMG ligger en optimeret udgave af den kendte 5,5 liters V8-motor med 360 hk. og et drejningmoment på 510 Nm. AMG-versionen går fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder, og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Den nyudviklede direkte styring giver mere dynamik og komfort

Den nye genera­tion af SLK kan også fås med en nyudviklet direkte styring med varia­bel, hastighedsafhængig servostyring, der giver fantastiske køre­egen­ska­ber. Princippet i direkte styring er, at bilen bliver mere og mere følsom over for bevægelser i rattet, jo skarpere man drejer. Direkte styring sikrer på den måde optimal manøvredyg­tighed, når man kø­rer i skar­pe kurver og kuperet terræn samt mak­simal køre­komfort og ret­nings­stabilitet, når man parkerer og kører lige ud med høj hastig­hed. Direkte styring er standard i SLK 55 AMG og ekstra­udstyr i de øvrige modeller.

Lyd, look og indretning i topklasse

Både udvendigt og indvendigt har den nye SLK-Klasse gennemgået forandringer, der signalerer eksklusivitet og fart.

Udvendigt har designerne givet SLK-Klasse en endnu mere sporty fremtoning. Iøjnefaldende features som et nyt look på frontkofan­geren, markante udstødningsrør og tonede baglygter inspireret af AMG gør den nye SLK-Klasse endnu mere potent at se på.

Indvendigt er der også en række nye standardfeatures som sølvfar­vet tre-egers sportsrat, delvist læderbelagt gearvælger samt Audio 20 CD. Derudover introduceres en helt ny generation af telematik-komponenter (NTG 2,5) i forbindelse med den nye generation SLK, og den giver optimal brugervenlighed og mulighed for håndfri betje­ning ved hjælp af Bluetooth-teknologi. For første gang i SLK’s historie giver den nye telematik-gene­ration desuden mulighed for at tilbyde det stemmestyrede LINGURA­TRO­NIC-system som ekstraudstyr.

Salget af den spændstige sportsvogn nærmer sig den magiske halve million på verdensplan, og det gør den kraftfulde og kompakte sports­­vogn til markedsledende i sit segment. Med denne opgrade­ring af den populære sportsvogn ser man hos Mercedes-Benz frem til endnu flere tilfredse Mercedes-ejere. I Danmark ruller de første biler ud fra for­handlerne d. 5. april i år. Prisen begynder på 741.000 kro­ner inklusive afgifter.

Danske priser
SLK 200 Kompressor 741.000,-
SLK 280 865.000,-
SLK 350 Sportsmotor 977.000,-
SLK 55 AMG 1.451.000,-

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.