Næste afkørsel: På bilmessen i Tokyo, 2007 præsenterede Audi konceptbilen metroproject quattro. En bil som imødekommer fremtidens kombinerede ønsker om køreglæde, effektivitet og dynamik.
Fremtiden
Når Audis designere reflekterer over fremtidens udvikling, er det med udgangspunkt i flere forskellige betragtninger: Hvordan vil verden ændre sig? Hvilke ønsker og behov vil bilejere have i fremtiden? Og hvad vil man forvente af sin bil som transportmiddel til og fra arbejde? Undersøgelser om fremtiden viser, at to ud af tre mennesker vil bo i storbyer, når vi skriver år 2050. Denne udvikling sker ifølge undersøgelserne i håbet om en bedre livsstil samt bedre jobmuligheder.
Audi metroproject quattro er en bil, der forsøger at give svar på alle spørgsmålene og efterleve, hvad Audi tror bliver kravene til fremtidens bil i storbymiljøer. Det var derfor heller ingen tilfældighed, at bilen blev introduceret i megabyen Tokyo, der tæller mere end 35 millioner indbyggere.
Hybridpower
Audi metroproject quattro er en såkaldt hybridbil, som kombinerer den traditionelle forbrændingsmotor med en elektromotor. Under kølerhjelmen ligger en 1,4 liters TFSI motor med 150hk. Kraften overføres til forhjulene via en S-tronic gearkasse, og under acceleration leverer en 41hk elektromotor op til 200Nm ekstra drejningsmoment til bagakslen og sikrer Audis sportslige islæt. Med en topfart på 201 km/t og en tid fra 0-100 km/t på kun 7.8 sekunder er der tale om en yderst dynamisk bil.
Det er overvejende sandsynligt, at dele af storbyer i fremtiden vil være såkaldte ”nul emmision” zoner. En tendens som allerede er startet i flere europæiske storbyer med særlige byzoner, hvor der stilles skrappe krav til bilernes udslip af CO2 – og som, via videoovervågning, udløser bøde til bilister, der trodser zonen i en bil, der ikke lever op til kravene. Metroproject er en ”nul emmision” bil og kan frakoble forbrændingsmotoren og dermed nøjes med at benytte elektromotoren, der har en rækkevidde på 100km. Motoren lades op igen via en normal stikkontakt.
Takket være automatisk start/stop af motoren, bremseenergi-generator og evnen til at kombinere elektro- og forbrændingsmotor, bringes forbrug og emmision meget langt ned. Gennemsnitligt forbrug ved brug af begge motorer er 4.9 liter pr. 100 km eller mere end 20 km på en liter benzin.
Den 3-dørs bil med fire siddepladser måler 2,46 meter i længden og 1,75 i bredden og har takket være yderligt placerede hjul og korte overhæng god plads i kabinen. Audi metroproject quattro er ikke bare et nyt designstudie – det er en bil, som i den grad må forventes at have fremtiden indbygget.
Denne artikel er skrevet af Søren Dandanell Nielsen og offentliggjort første gang i Audi Magazine nr. 1/08. Du kan blive gratis Audi Magazine abonnent på www.audi.dk