­­Næste afkørsel: På bil­messen i Tokyo, 2007 præ­sen­terede Audi kon­ceptbilen metropro­ject quattro. En bil som imø­dekommer fremti­dens kombinerede øn­sker om køreglæde, effekti­vitet og dynamik.

Fremtiden

Når Audis designere reflekterer over frem­tidens udvik­ling, er det med udgangspunkt i flere forskellige be­tragt­ninger: Hvordan vil verden ændre sig? Hvilke ønsker og behov vil bilejere have i fremtiden? Og hvad vil man forvente af sin bil som trans­portmiddel til og fra arbej­de? Undersøgelser om fremtiden viser, at to ud af tre mennesker vil bo i storbyer, når vi skriver år 2050. Denne udvikling sker ifølge un­der­søgelserne i håbet om en bedre livsstil samt bedre job­mu­lig­he­der.

Audi metroproject quattro er en bil, der forsøger at give svar på alle spørgsmålene og efterleve, hvad Audi tror bliver kravene til fremti­dens bil i stor­bymil­jøer. Det var der­for heller ingen tilfældighed, at bilen blev intro­duce­ret i megabyen Tokyo, der tæller mere end 35 mil­lioner indbyg­gere.

Hybridpower
Audi metroproject quattro er en såkaldt hybridbil, som kombinerer den traditionelle forbrændingsmotor med en elektromotor. Under kø­lerhjelmen ligger en 1,4 liters TFSI motor med 150hk. Kraften overfø­res til forhjulene via en S-tronic gearkasse, og under accelera­tion le­verer en 41hk elektro­motor op til 200Nm ekstra drejningsmo­ment til bagakslen og sikrer Audis sportslige islæt. Med en topfart på 201 km/t og en tid fra 0-100 km/t på kun 7.8 sekunder er der tale om en yderst dynamisk bil.

Det er overvejende sandsynligt, at dele af storbyer i fremtiden vil være såkaldte ”nul em­mision” zoner. En ten­dens som allerede er startet i flere euro­pæ­iske storbyer med særlige byzoner, hvor der stilles skrappe krav til biler­nes udslip af CO2 – og som, via video­­over­vågning, udløser bøde til bilister, der trodser zonen i en bil, der ikke lever op til kravene. Me­troproject er en ”nul emmision” bil og kan frakoble forbrændings­mo­to­ren og dermed nøjes med at benytte elektromotoren, der har en rækkevidde på 100km. Motoren lades op igen via en normal stik­kontakt.

Takket være automatisk start­/stop af motoren, bremseenergi-gene­ra­tor og evnen til at kombinere elektro- og forbrændingsmotor, brin­ges forbrug og emmision meget langt ned. Gennemsnitligt for­brug ved brug af begge mo­torer er 4.9 liter pr. 100 km eller mere end 20 km på en liter ben­zin.

Den 3-dørs bil med fire sidde­­pladser måler 2,46 meter i læng­den og 1,75 i bredden og har takket være yderligt placerede hjul og korte overhæng god plads i kabinen. Audi metroproject quattro er ikke bare et nyt design­studie – det er en bil, som i den grad må forventes at have frem­tiden indbygget.


Denne artikel er skrevet af Søren Dandanell Nielsen og offent­lig­gjort første gang i Audi Magazine nr. 1/08. Du kan blive gratis Audi Magazine abonnent på www.audi.dk