Jan Magnussen og Tom Kristensen sørgede for dobbelt dansk sejr i årets første sportsvognsløb på SebringDet blev til to klas­se­sejre og ikke mindst fantastisk kørsel fra Tom Kri­sten­sen og Jan Mag­nussens side, da 12-timers-løbet på Sebring sluttede søn­dag mor­gen, dansk tid. Den ge­ne­relle første­plads tilfaldt dog Por­sche, da Tom Kri­sten­sens Audi løbet igen­nem var for­fulgt af uheld, der ikke plejer at ramme den solide R10-diesel­racer.
   Halvvejs i løbet førte Tom K da også sammen med sine faste mak­kere, italieneren Dindo Capello og skotten Allan McNish, men pludse­lig be­gynd­te R10’eren at skrabe mod bunden, og en såkaldt pushrod måtte skiftes, mens danskeren var bag rattet.
   Få omgange senere besluttede Audis ledelse at kalde Tom Kristen­sen i pit igen, fordi søsterbilens bremser var overophedede, og sam­me problem var ved at ramme nordjydens bil. De to uheld betød, at favoritterne var tre omgange nede, men med imponerende tider fra McNish og Kristensen blev afstanden til de førende biler mindsket om­gang for omgang.
   Små to timer før afslutningen blev Kristensen kaldt i bilen frem for Capello til en sidste offensiv, og det lykkedes ham at komme på om­gangshøjde med de senere vindere, men desværre for sent til at kunne sætte et endeligt pres ind. Klassesejren i den store LMP1-ka­te­gori var dog overlegen, fordi de andre favoritter fra Peugeot havde om muligt endnu flere tekniske problemer end Audi. Peugeot satte dagens hurtigste tid og var generelt hurtigere end alle andre, men ty­deligvis også med et noget skrøbeligt materiel som følge.
   ”Det har været et yderst besynderligt Sebring-løb. Først fik vi pole posi­tion, selv om vi ikke var hurtigst i kvalifikationen (der blev annul­leret, hvorpå bedste træningstid blev afgørende, red.), og nu får jeg en sejr, som alligevel ikke er en sejr! Det er en lidt skuffende for­nem­melse at stå tilbage med en klassesejr, for vi kom her klart for at vin­de. Vi havde bilen til det, men Sebring er et hårdt løb, der forårsager uventede problemer. Vi har aldrig før oplevet, at en pushrod skulle drille, og at begge vores biler skulle få bremseproblemer var lige så uventet. I alle vores test har vi ikke haft tilsvarende overophednin­ger. Men til lykke til Porsche, der gjorde det godt. De små LMP2-biler har efterhånden fået styr på holdbarheden, mens vi lige pludselig tilbringer for meget tid i pitten,” sagde Tom Kristensen efter sin før­ste sejr i over halvandet år.
   Set udefra var det mest glædelige ved søndagens resultat, at den gamle Kristensen var tilbage. Hans kørsel i ikke mindst de sidste to timer, hvor der skulle lægges maksimalt pres på, viste, at efterve­erne fra det enorme crash på Hockenheim sidste år bliver mindre og mindre.
   Og til sidst lidt statistik: Det var første gang siden 1988, at Porsche vandt klassikeren i Florida, og det var første gang siden 2000, at Audi ikke vandt.  


Resultat fra 56. udgave af 12 Timer på Sebring:
1: Porsche nr. 7, LMP2 (Dumas, Collard, Bernhard) 351 omgange
2: Honda Acura nr. 15, LMP2 (Fernadez, Diaz)  +12,979 sek.
3: Porsche nr. 20, LMP2 (Leitzinger, Franchitti, Lally) +1:02,084 min.
4: Audi nr. 1, LMP1 (Kristensen, McNish, Capello) +1:07,697 min.