Nissan Navara er livsfarlig, viser en ny crashtest. Ringe sik­ker­hed i ny, popu­lær bil­grup­pe.

En ny kol­li­si­ons­test fra crash­test­orga­nisatio­nen Euro NCAP viser, at en af de mest solgte pickupper på det dan­ske marked er deci­deret livsfarlig. FDM anbefaler, at forbru­gerne undersøger biler­nes sikker­hed, før de kø­ber bil.

Livsfarlig! Det er kon­klusionen på to ud af tre biler fra en helt ny kate­gori, som crashtestorganisationen Euro NACP netop har testet. Tre biler er, som de første i kategorien pickupper, blevet sikkerhedste­stet, og især én af bilernes resultater ryster FDM.

”Den nye Nissan Navara opnåede kun en enkelt ud af fem mulige stjer­ner, og den enlige stjerne er endda markeret med en rød streg, der be­tyder risiko for livsfare ved en kollision. Det er den dårligste stjerne­karakter, der er givet i Euro NCAPs 11-årige historie med over 300 te­stede biler”, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP samarbej­det, Leif Nielsen.

Meget bedre står det ikke til med Isuzu D-Max, som fik to stjerner, hvoraf den ene ligeledes er markeret med advarsel for mulig livsfare. Heldigvis importeres Isuzu’en officielt ikke til Danmark. Kun den nye Mitsubishi L200 slap anstændigt fra testen med fire pæne stjerner og har som den eneste af de tre pickupper ESC, elektronisk stabilitets­kontrol, som standard.

Alene i 2007 blev der i Danmark solgt over tre gange så mange af den livsfarlige Nissan Navara som af den noget mere sikre Mitsubishi L200.

”Det er foruroligende, at der er så stor forskel på sikkerheden på pick­upper.
Derfor er vi meget glade for, at Euro NCAP har valgt at teste denne bil­type, som også danskerne har fået øjnene op for. Den seneste crash­test understreger endnu engang, hvor vigtigt det er at under­søge bilernes crashtestresultater, inden man køber bil”, siger chef­konsulent hos FDM, Torben M. Kudsk.

EU stiller intet krav om, at pickupper skal crashtestes, fordi de hører til gruppen af vare- og lastbiler. Derfor har Euro NACP selv taget initiativ til at crashteste de tre pickupper. Interessen for pickuptypen skyldes, at de er smarte og efterhånden også velkørende, og de til­taler dem, som ikke har behov for et bagsæde. Til gengæld halter det øjensynlig med sikker­heden i nogle af disse biler.

De testede pickupper er alle med stor kabine, fire døre og plads til per­soner på bagsædet. Bare ikke i Danmark, hvor biltypen vil være et sjæl­dent syn på andet end gule nummerplader. Nogle vil nok anføre, at pickupperne har en indbygget sikkerhed, i og med at de er så sto­re, og at man sidder højt i dem. Men det er falsk tryghed. I de tilfælde, hvor bilen rammer en fast genstand eller en ligeværdig, måske større lastbil, vil val­get af den mindst sikre bil kunne koste en livet.

Sådan gik det bilerne:
Nissan Navara
Kabinen blev ustabil under kollisionen med 64 km/t mod barrieren. Chassisrammen kollapsede i siden, hvor sammenstødet skete, og me­taldele trængte langt ind i førerens fodrum. Måleinstrumenterne viste en høj risiko for førerens skinneben, og speederen trængte 20 cm ind i kabinen med yderligere fare for fødderne. Instrument­panelet vil kunne skade knæ og lårben på både fører og passager. Beskyttelsen af førerens bryst blev vurderet som svag. Passagerens nakke blev bøjet livsfarligt bagud under kollisionen. Airbaggene og selestrammer­ne blev udløst for sent, og målinger fra førerens hoved indikerer mulig livsfare ved en kollision. Nissan oplyser, at de allerede har indkaldt de berørte biler, heraf 600 i Danmark, men det er kun airbagproblemet, der vil kunne påvirkes. Euro NCAP vil genteste en modificeret bil i den nærmeste fremtid. FDMs konklusion: Undlad køb indtil videre.

Mitsubishi L200
Beskyttelsen af førerens bryst viser en svaghed, formentlig en kombi­nation af et ikke optimalt samspil mellem airbag og sikkerhedsseler. Der opstod skader i førerens fodrum, men kabinen forblev stabil. In­strument­panelet vil kunne skade knæ og lårben på både fører og pas­sager. FDMs konklusion: Et acceptabelt resultat for biltypen, og som den eneste pickup i Danmark har Mitsubishi L200 ESC, så kolli­sioner bedre kan undgås.

Isuzu D-Max/Rodeo
Isuzu importeres ikke officielt til Danmark, men testen er interessant, da den viser niveauet inden for den slags biler. Kabinen kunne ikke holde til påvirkningerne, og der måltes livsfarlige påvirkninger på føre­rens nakke og bryst. Modellen er, i en ældre udgave, stamfader til den kinesiske Landwind, som var forrige års skrækbillede i Europa. FDMs konklusion: Hvis nogen skulle få lyst til at importere en Isuzu D-MAX, så lad være.

Pickup:  Voksne foran (max er femstjerner) Børn i bagsædet (max er fem stjerner)  Fodgængerbe-skyttelse (max er fire stjerner)  
Mitsubishi L200  * * * *  * * *  *
Isuzu D-Max  * (*)   * *  *
Nissan Navara (*) * * * * *


() indikerer, at stjernen er overskåret, og der dermed er risiko for livsfare.